Anotace:
Učíte literaturu na IB a potřebujete vysvětlit žákům různé podoby zla v literárních textech? Učíte sociologii a nechcete terminologii žákům jen diktovat, spíš byste rádi, aby si k pochopení definic v rámci kontextu došli sami? Máme pro vás řešení.
Lekce propojuje literární texty s různými definicemi zla od významných myslitelů jako Erich Fromm, Sigmund Freud, Robert K. Merton, Stanley Milgram a Hannah Arendtová. Zaměří se i na sociální patologie a otázku, zda je zlo vrozené, nebo je výsledkem prostředí, ve kterém člověk žije.
Cíle:
• Pochopit koncepty zla z perspektivy významných psychologů a sociologů.
• Schopnost analyzovat literární díla a rozpoznat různé projevy zla ve vztahu k charakterům a prostředí.
• Diskutovat otázku dědičnosti versus prostředí v kontextu vzniku zla.
• Rozvíjet kritické myšlení žáků pomocí interpretace literárních textů a propojení s teoriemi zla.
Klíčová slova:
Zlo, patologie, sociální deviace, lhostejnost, prostředí, dědičnost, anomie, rizikové subkultury, racionální volba, poslušnost, dehumanizace, manipulace.
Samostudium pro učitele:
Lekce vychází z přednášky dr. Jana Balona (Spolupráce s Filosofickým ústavem Akademie věd)
Patologie moderní společnosti. Člověk a zlo: dědičnost nebo prostředí?
https://www.youtube.com/watch?v=X8DL8Ld8mMo
Přednáška se pokusí zodpovědět otázku, kde se bere v člověku zlo z perspektivy sociologie a sociální psychologie. Podá souhrn klasických příspěvků k tomuto tématu, od Frommovy Anatomie lidské destruktivity po Zimbardovy experimenty. Specificky se zaměřuje na davové chování, etiketizační teorii, teorii sociálních deviací a na vztah média, násilí a zlo. Konec bude věnován úvahám nad současnou fascinací sériovými vrahy a jinými projevy uhranutí deviantním chováním (doporučení na jinou lekci, pracovní listy jsou dole pod videem a textem).
Doporučený věk:
15 +
Délka:
90 min.
Filosofický ústav Akademie věd ČR:
Cílem přípravy balíčků metodických listů je usnadnit pedagogům občanské výchovy a základů společenských věd zařazování témat, která napomohou kultivaci veřejné debaty, rozvoji kritického myšlení, mediální gramotnosti a demokratické kultury u studentů středních škol. V současné době, kdy je mediální krajina zaplavena infor macemi různé kvality a důvěryhodnosti, je na učitele kladen stále větší tlak, aby byli schopni své žáky vybavit schopnostmi odhalovat manipulaci a lež. Metodické listy, připravené na podkladě přednášek odborníků FLÚ AV ČR, jsou vhodným nástrojem, jak podpořit učitele v jejich snaze komunikovat se studenty nová a aktuální témata a přispívat tak k rozvoji společenské odolnosti.
Příloha | Velikost |
---|---|
ZLO - Jak na lekci | 346.13 KB |
Ukázka 2 - Pán much | 253.45 KB |
Ukázka 3 - Smrt je mým řemeslem | 266.91 KB |
Ukázka 4 - Dorian Gray | 256.9 KB |
Ukázka 5 - Prezydent Krokadýlů | 1.63 MB |
Ukázka 5 - Prezydent Krokadýlů - pro učitele | 1.21 MB |
Ukázka 5 - Vyloučená lokalita | 252.63 KB |
PODOBY ZLA - pracovní list | 253.56 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.