"Pole neorané", říkám si, když probírám toto učivo. Ne všichni pochopí, o čem je řeč. Někteří pochopí, ale nezvládnou. Důležité ale je, že si každý uvědomí, že scénáře, podle kterých řešíme konfliktní situace, se mohou různit.
Z osobní zkušenosti práce v mezinárodním prostředí vím, že i tak niterná věc, jako je hádka, se řídí určitými pravidly. V našem pracovním prostředí můžeme v případě potřeby prosadit svůj zájem použít komunikační strategii typu "pořádně někomu vynadat" nebo "někoho seřvat". A jistě známe spoustu šikulů, kteří se tím dokonce rádi pochlubí. Na západ od nás je však takové chování znakem jisté "necivilizovanosti". Ve Francii je například důležité v krizové situaci "neztratit tvář", a to na obou stranách. Kritik často ztrácí tvář tím, že "ztratí hlavu", tj. neřeší problém, ale své emoce (neboli nadává). Kritizovaný by ztratil tvář, pokud místo řešení problému orientujeme své úsilí na hledání jeho příčiny (kterou je neschopný kolega, který to navíc z neznámých důvodů odmítá přijmout).
Materiál, který nabízíme, nicméně nepřináší modely řešení konfliktních situací jednotlivých národů. Žáci mají co dělat, aby zvládli řešení konfliktů svých.
Číslo 1, alfa a omega pro výuku komunikace, může být učebnice KONFLIKT, KOŘENÍ ŽIVOTA (RABIŇÁKOVÁ, Dana a Marek MIČIENKA. Konflikt, koření života: průvodce řešením konfliktů pro učitele a studenty středních škol. 2., rev. vyd. Praha: Partners Czech, 2004. 175 s. ISBN 80-239-3339-6.), která obsahuje kromě teorie především spoustu aktivit do hodin.V odkazech naleznete stránky Partners Czech, kde si publikaci můžete objednat.
Dále upozorňujeme na třináctidílný pořad ČT Komunikace je hra s Miroslavem Táborským (cca 15min díl) a pěkný je i čtyřminutový klip Komunikační techniky: "Motivační pokárání". Využít lze i pasáže z krátkého filmu Kompetence pro život "Kompetence k efektivní komunikaci". Možná naleznete využití i pro pořad Řešení problémů a Efektivní komunikace a prezentace.
A na závěr. V příloze naleznete kopii emailu, který poslouží jako ukázka bohatého zdroje chyb v písemné komunikaci.
Klíčová slova: komunikace, konflikt, argumentace, sociální dovednosti, soft skills, hádka
Příloha | Velikost |
---|---|
priklad_nespravne_komunikace.docx | 10.49 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.