Žáci by měli znát základní pojmy, lze využít lekci: Pojmy: korupce, transparentnost, střet zájmů. Lekce, kterou jste si otevřeli vychází ze série videí (sám autor videí je souhrnně nazval: Nová, moderní učebnice občanské výchovy pro aktivní občanskou veřejnost) a Průvodce aktivního občana svět(l)em lobbingu. Ukazuje žákům nástroje, které jako občané máme při kontrole těch, kteří přímo nebo nepřímo ovlivňují kvalitu našich životů.
Klíčová slova:
Zákon o svobodném přístupu k informacím, evidence koncových majitelů firem, registr smluv, K- Index
Samostudium:
Chcete vědět, co je K- Index? https://ceskepodcasty.cz/epizoda/132659 (podcast Dobrá správa)
Analytický nástroj K-Index z dílny Hlídače státu prověřil za rok 2020 téměř 900 tisíc smluv v celkové hodnotě 4500 miliard Kč, které státní úřady, organizace a instituce uzavřely se soukromými subjekty. Nyní jsou k dispozici výsledky více jak 1000 státních úřadů za rok 2020. Co vše K-Index umí a jaké jsou výsledky? Povídali jsme si o tom s vedoucím Hlídače státu Michalem Bláhou
Lukáš Kraus: Rekonstrukce státu: https://www.youtube.com/watch?v=_o9tYQha-Sw
Korupce patří k neblahým jevům, které najdeme snad v každé zemi. I když se ji zřejmě nikdy zcela nezbavíme, stojí za to usilovat o omezení prostoru pro jednání, při němž dochází k nezákonnému použití veřejné moci ve prospěch soukromého zájmu. Proto již od roku 2013 v rámci projektu Rekonstrukce státu prosazujeme opatření na podporu otevřeného a odpovědného vládnutí. Jaké protikorupční zákony se nám podařilo prosadit a k čemu jsou dobré? Jaká opatření nám ještě chybějí? A proč může mít lobbování i pozitivní konotaci? Na tyto otázky se pokusím odpovědět ve své prezentaci.
Lukáš Kraus, vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu a spolku Lobbio Vystudovaný právník (magisterské a doktorské studium na PF UK) a politolog (FSV UK). Po praxi v advokátní kanceláři se začal orientovat na aktivní prosazování protikorupčních opatření, čemuž se nepřetržitě věnuje posledních 8 let. Za sebou má např. prosazení zrušení nesystémových výjimek v zákonu o registru smluv, úpravy financování politických stran a kampaní či posílení práva na informace.
Délka:
Dle výběru textů
Pomůcky:
Internet, pracovní listy
RVP:
Občan ve státě:
uvede okruhy problémů, s nimiž se může občan obracet na jednotlivé státní instituce, zvládá komunikaci ve styku s úřady, uvede příklady projevů korupce, analyzuje její příčiny a domýšlí její možné důsledky
Testy:
Testy tohoto typu neslouží pouze k měření znalostí, ale mají i širší vzdělávací funkci. Umožňují žákům zopakovat látku, prohloubit pochopení klíčových témat a případně odhalit oblasti, které vyžadují další pozornost.
S přáním úspěšného a inspirativního vyučování, Občankáři
Pokud Vám naše činnost dává smysl, prosím podpořte nás:
https://www.obcankari.cz/podporte-nas
“Projekt je podpořený grantem Velvyslanectví USA v Praze.”
Příloha | Velikost |
---|---|
Metodika - Jak můžeme jako občané kontrolovat mocné? | 485.94 KB |
PL- Jak můžeme jako občané kontrolovat mocné? | 448.43 KB |
PPT k přednášce Lukáše Krause | 17.92 MB |
test_-_jak_obcane_kontroluji_mocne_.docx | 1.55 MB |
odpovedi_-_jak_obcane_kontroluji_mocne.docx | 1.56 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.