Jak mohou občané kontrolovat mocné? (Balíček Korupce)

Žáci by měli znát základní pojmy, lze využít lekci: Pojmy: korupce, transparentnost, střet zájmů. Lekce, kterou jste si otevřeli vychází ze série videí  (sám autor videí je souhrnně nazval: Nová, moderní učebnice občanské výchovy pro aktivní občanskou veřejnost) a Průvodce aktivního občana svět(l)em lobbingu.  Ukazuje žákům nástroje, které jako občané máme při kontrole těch, kteří přímo nebo nepřímo ovlivňují kvalitu našich životů.

Klíčová slova:

Zákon o svobodném přístupu k informacím, evidence koncových majitelů firem, registr smluv, K- Index

Samostudium:

Chcete vědět, co je K- Index? https://ceskepodcasty.cz/epizoda/132659  (podcast Dobrá správa)
Analytický nástroj K-Index z dílny Hlídače státu prověřil za rok 2020 téměř 900 tisíc smluv v celkové hodnotě 4500 miliard Kč, které státní úřady, organizace a instituce uzavřely se soukromými subjekty. Nyní jsou k dispozici výsledky více jak 1000 státních úřadů za rok 2020. Co vše K-Index umí a jaké jsou výsledky? Povídali jsme si o tom s vedoucím Hlídače státu Michalem Bláhou

Lukáš Kraus: Rekonstrukce státu: https://www.youtube.com/watch?v=_o9tYQha-Sw
Korupce patří k neblahým jevům, které najdeme snad v každé zemi. I když se ji zřejmě nikdy zcela nezbavíme, stojí za to usilovat o omezení prostoru pro jednání, při němž dochází k nezákonnému použití veřejné moci ve prospěch soukromého zájmu. Proto již od roku 2013 v rámci projektu Rekonstrukce státu prosazujeme opatření na podporu otevřeného a odpovědného vládnutí. Jaké protikorupční zákony se nám podařilo prosadit a k čemu jsou dobré? Jaká opatření nám ještě chybějí? A proč může mít lobbování i pozitivní konotaci? Na tyto otázky se pokusím odpovědět ve své prezentaci.

Lukáš Kraus, vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu a spolku Lobbio Vystudovaný právník (magisterské a doktorské studium na PF UK) a politolog (FSV UK). Po praxi v advokátní kanceláři se začal orientovat na aktivní prosazování protikorupčních opatření, čemuž se nepřetržitě věnuje posledních 8 let. Za sebou má např. prosazení zrušení nesystémových výjimek v zákonu o registru smluv, úpravy financování politických stran a kampaní či posílení práva na informace.

Délka:

Dle výběru textů

Pomůcky:

Internet, pracovní listy

RVP:

Občan ve státě:

uvede okruhy problémů, s nimiž se může občan obracet na jednotlivé státní instituce, zvládá komunikaci ve styku s úřady, uvede příklady projevů korupce, analyzuje její příčiny a domýšlí její možné důsledky

Testy:

Testy tohoto typu neslouží pouze k měření znalostí, ale mají i širší vzdělávací funkci. Umožňují žákům zopakovat látku, prohloubit pochopení klíčových témat a případně odhalit oblasti, které vyžadují další pozornost.

S přáním úspěšného a inspirativního vyučování, Občankáři
Pokud Vám naše činnost dává smysl, prosím podpořte nás:
https://www.obcankari.cz/podporte-nas

 

“Projekt je podpořený grantem Velvyslanectví USA v Praze.”

 

YouTube video: 
Lukáš Kraus: Rekonstrukce státu
Lukáš Kraus: Rekonstrukce státu
Spolupráce s Americkou ambasádou
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky