Anotace:
Lekce žáky seznámí s indexem korupce, který každoročně vydává centrála TI v Berlíně. Zaměříme se na kritéria srovnání, možnost výpovědní hodnoty, následně na počet bodů, které získala ČR v roce 2023. I když lekce vychází z loňského indexu, není problém si každý rok aktualizovat data (viz https://www.transparency.cz/publikace-a-analyzy/), zpráva o indexu vychází začátkem roku na stránkách TI v češtině. Index nekopíruje současný stav, ale vychází z dat za uplynulý rok. Cílem aktivity je o korupci uvažovat ve větším měřítku, pomocí srovnání zjistit naše slabá místa, což zároveň znamená i možnost se inspirovat protikorupčními opatřeními ze zemích (s podobnou historií), kde fungují.
Pro potřeby lekce je důležité se vyznat v pojmech, které žákům vysvětlujeme v jiné lekci:
https://www.obcankari.cz/edukacni-material-zakladni-pojmy-korupce-transparentnost-stret-zajmu-balicek-korupce
Samostudium pro učitele:
Lekce vychází z přednášky: Index vnímání korupce - Petr Leyer (Transparency International)
https://www.youtube.com/watch?v=NX88vhjH8VI
ANOTACE: Korupce je, stejně jako každá nelegální činnost, objektivně neměřitelná. Přesto je mezinárodní srovnání korupčních aspektů užitečným nástrojem, jak odhalit nejen systémové problémy, ale i jak objevit nové trendy. Přednáška představí 2 nejvýznamnější globální výzkumy na poli korupce, Index vnímání korupce a Globální korupční barometr. Bude se věnovat metodě výzkumu, výsledkům a jejich implikacím pro Českou republiku.
Petr Leyer - Právník, bývalý ředitel a současný člen správní rady Transparency International. V TI působí od roku 2010 a zabývá se především problematikou veřejného zadávání a střetu zájmů.
Kompetence:
Kritické myšlení a analýza dat:
Žáci se učí analyzovat a interpretovat data z Indexu vnímání korupce, porovnávat korupci v různých zemích a hodnotit, jak dobře se s korupcí vypořádává jejich vlastní země. Rozvíjejí schopnost rozpoznávat klíčové ukazatele, které ovlivňují korupci, a kriticky zvažovat jejich význam.
Globální povědomí a občanská odpovědnost:
Lekce rozšiřuje povědomí o korupci jako globálním fenoménu a jejími dopady na společnost. Žáci si uvědomují důležitost transparentnosti a integrity ve veřejném i soukromém sektoru a jsou motivováni k aktivnímu občanství a k tomu, aby přispěli k boji proti korupci ve svém prostředí.
Komunikační dovednosti:
Žáci rozvíjejí schopnost diskutovat a formulovat své názory na složité společenské problémy, jako je korupce. Diskutují o korupci nejen na lokální, ale i na globální úrovni, což jim pomáhá lépe vyjádřit své myšlenky a argumentovat.
Práce s informacemi a technologiemi:
Při práci s různými zdroji informací a technologiemi, jako jsou prezentace nebo internetové zdroje, se žáci učí efektivně vyhledávat, hodnotit a využívat data. Získávají také zkušenosti s tvorbou prezentací a sdílením informací.
RVP:
Občan ve státě:
uvede okruhy problémů, s nimiž se může občan obracet na jednotlivé státní instituce, zvládá komunikaci ve styku s úřady, uvede příklady projevů korupce, analyzuje její příčiny a domýšlí její možné důsledky
Testy:
Testy tohoto typu neslouží pouze k měření znalostí, ale mají i širší vzdělávací funkci. Umožňují žákům zopakovat látku, prohloubit pochopení klíčových témat a případně odhalit oblasti, které vyžadují další pozornost.
S přáním úspěšného a inspirativního vyučování, Občankáři
Pokud Vám naše činnost dává smysl, prosím podpořte nás:
https://www.obcankari.cz/podporte-nas
“Projekt je podpořený grantem Velvyslanectví USA v Praze.”
Příloha | Velikost |
---|---|
Metodika - Index korupce | 293.88 KB |
PPT - Index korupce | 9.96 MB |
Příloha | Velikost |
---|---|
otazky_index_vnimani_korupce.docx | 1.56 MB |
odpovedi_index_korupce.docx | 1.56 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.