Transparency Internacional – Index vnímání korupce (Balíček Korupce)

Anotace:

Lekce žáky seznámí s indexem korupce, který každoročně vydává centrála TI v Berlíně. Zaměříme se na kritéria srovnání, možnost výpovědní hodnoty, následně na počet bodů, které získala ČR v roce 2023. I když lekce vychází z loňského indexu, není problém si každý rok aktualizovat data (viz https://www.transparency.cz/publikace-a-analyzy/), zpráva o indexu vychází začátkem roku na stránkách TI v češtině. Index nekopíruje současný stav, ale vychází z dat za uplynulý rok. Cílem aktivity je o korupci uvažovat ve větším měřítku, pomocí srovnání zjistit naše slabá místa, což zároveň znamená i možnost se inspirovat protikorupčními opatřeními ze zemích (s podobnou historií), kde fungují.

Pro potřeby lekce je důležité se vyznat v pojmech, které žákům vysvětlujeme v jiné lekci:
https://www.obcankari.cz/edukacni-material-zakladni-pojmy-korupce-transparentnost-stret-zajmu-balicek-korupce

Samostudium pro učitele:

Lekce vychází z přednášky: Index vnímání korupce - Petr Leyer (Transparency International)
https://www.youtube.com/watch?v=NX88vhjH8VI
ANOTACE: Korupce je, stejně jako každá nelegální činnost, objektivně neměřitelná. Přesto je mezinárodní srovnání korupčních aspektů užitečným nástrojem, jak odhalit nejen systémové problémy, ale i jak objevit nové trendy. Přednáška představí 2 nejvýznamnější globální výzkumy na poli korupce, Index vnímání korupce a Globální korupční barometr. Bude se věnovat metodě výzkumu, výsledkům a jejich implikacím pro Českou republiku.

Petr Leyer - Právník, bývalý ředitel a současný člen správní rady Transparency International. V TI působí od roku 2010 a zabývá se především problematikou veřejného zadávání a střetu zájmů.


Kompetence:
Kritické myšlení a analýza dat:
Žáci se učí analyzovat a interpretovat data z Indexu vnímání korupce, porovnávat korupci v různých zemích a hodnotit, jak dobře se s korupcí vypořádává jejich vlastní země. Rozvíjejí schopnost rozpoznávat klíčové ukazatele, které ovlivňují korupci, a kriticky zvažovat jejich význam.
Globální povědomí a občanská odpovědnost:
Lekce rozšiřuje povědomí o korupci jako globálním fenoménu a jejími dopady na společnost. Žáci si uvědomují důležitost transparentnosti a integrity ve veřejném i soukromém sektoru a jsou motivováni k aktivnímu občanství a k tomu, aby přispěli k boji proti korupci ve svém prostředí.
Komunikační dovednosti:
Žáci rozvíjejí schopnost diskutovat a formulovat své názory na složité společenské problémy, jako je korupce. Diskutují o korupci nejen na lokální, ale i na globální úrovni, což jim pomáhá lépe vyjádřit své myšlenky a argumentovat.
Práce s informacemi a technologiemi:
Při práci s různými zdroji informací a technologiemi, jako jsou prezentace nebo internetové zdroje, se žáci učí efektivně vyhledávat, hodnotit a využívat data. Získávají také zkušenosti s tvorbou prezentací a sdílením informací.

 

 

“Projekt je podpořený grantem Velvyslanectví USA v Praze.”

YouTube video: 
Index vnímání korupce - Petr Leyer (Transparency International)
Index vnímání korupce - Petr Leyer (Transparency International)
PřílohaVelikost
PDF icon Metodika - Index korupce293.88 KB
Soubor PPT - Index korupce9.96 MB
Spolupráce s Americkou ambasádou
cc by-nc-nd

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky