Hospodářská kriminalita (Balíček Korupce)

Hra na praní špinavých peněz. Vzdělávací blok prohloubí znalost žáků v jednom ze současných způsobů praní špinavých peněz a ukáže, v čem se tento problém týká každého z nás.

Hra vznikla ve spolupráci s Nadací České spořitelny.

Lekce přiblužuje jeden ze způsobů, jak prát špinavé peníze:

a) Bílý kůň

Představme si, že někdo má špinavé peníze. Nechce, aby ty peníze byly s ním spojené, tak je dá „bílemu koni.“ Bílý kůň je někdo, kdo se navenek stará o ty peníze, ale není to ten, kdo je vlastně má. Lidé s bílými koňmi do toho často zatáhnou někoho, kdo se nechá snadno ovlivnit nebo nechápe, o co jde.


b) Založení účtu

Bílý kůň si otevře účet na své jméno, kam přijdou ty špinavé peníze. Vypadá to, že peníze patří bílemu koni, i když ve skutečnosti patří tomu, kdo chce peníze vyprat.


c) Offshore firma (firma v cizině)

Potom mohou vytvořit firmu někde daleko (offshore firmu), například na ostrově, kde není tak snadné zjistit, kdo za tou firmou opravdu stojí. Peníze pak přeposílají na účet té offshore firmy a postupně s nimi nakládají, jako by patřily firmě, ne člověku, který se snaží své špinavé peníze ukrýt.

V příloze najdete i další způsoby praní špinavých peněz a jejich nevýhody...

Odpovědi na otázky žáků: Když má Karolína exekuce, tak není vhodný bílý kůň, ne?

I když má Karlína exekuce a její účet je zablokován, může být přesvědčena, aby si otevřela nový účet u jiné banky, který zpočátku exekutor nezablokuje. Dokud účet není znám exekutorům, může být používán k praní peněz.
Založení nové firmy: Zločinci mohou Karlínu přesvědčit, aby vystupovala jako jednatelka nebo majitelka nově založené firmy. Firma by měla svůj vlastní účet, který není přímo propojen s její osobní exekucí. Tento firemní účet může být využíván pro praní peněz.
Jednorázová role: Karlína může být použita jednorázově na transakci, než její účet exekutor objeví. Bílí koně se často využívají na krátkodobé operace, aby minimalizovali riziko detekce.
Krátkodobý přínos: Zločinci často využívají bílé koně na jedno použití, takže zablokování účtu není zásadní problém.
Nadbyteční bílí koně: Zločinci často zapojují více bílých koní najednou, takže pokud jeden "odpadne" kvůli zablokování účtu, přejdou k jiným.
Závěr
I přes zablokování účtů může Karlína být zneužita jako bílý kůň. Zločinci často nacházejí způsoby, jak obejít omezení, a využívají finančně zranitelné lidi. Její situace ukazuje, jak důležité je vzdělání o rizicích této role, aby lidé v nouzi nepodlehli zločineckému tlaku.

 

Chcete s žáky téma praní špinavých peněz rozšířit?

Možné lekce, které jej rozvíjí:

Pandora Papers je souhrnný název pro 11,9 milionů uniklých dokumentů, které v říjnu 2021 publikovalo Mezinárodní konsorcium investigativních novinářů (ICIJ). Data, obsažená v dokumentech, odhalila informace o skrytých přesunech kapitálu u více než 400 vysoce postavených členů vlády včetně současných a minulých prezidentů a premiérů, 130 miliardářů z žebříčku Forbes, celebrit, business leaderů, členů královských rodin, vůdců náboženských skupin, ale i drogových dealerů.

a) Pandora Papers: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-pandora-papers

Žáci nejdřívě pátrají, co je podstatou kauzy a následně se v rámci diskuze zamýšlejí nad otázkou, zda všechno, co je legální, je zároveň morální. Pokud si jako učitelé nejste v tématu jisti, nabízíme samostudium (odkazy na podcasty a reportáže). V rámci jedné z PPT se řeší i vliv kauzy na volby do poslanecké sněmovny v roce 2021 (zdroj Otázky Václava Moravce), zde je dobré připomenout, že se jednalo o společnou akci 600 novinářů z celého světa, většina z nich termín našich voleb neřešila.

b) Pandora Papers II.: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-pandora-papers-ii-zdrojuj

Chcete se o kauze dozvědět více, dali jsme pro vás dohromady odkazy na videa, články a podcasty ke kauze Pandora Papers.

 

Na základě rámce klíčových kompetencí dle RVP ZV (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) lze u lekce zaměřené na hospodářskou kriminalitu identifikovat tyto klíčové kompetence:

Kompetence k učení:
Žáci se učí pracovat s informacemi o hospodářské kriminalitě, vyhledávat relevantní informace, analyzovat je a aplikovat v praxi. Tím rozvíjejí schopnost samostatného učení a osvojování nových poznatků.


Kompetence k řešení problémů:
Lekce podporuje dovednost identifikovat problémy spojené s hospodářskou kriminalitou a hledat efektivní a etická řešení těchto situací. Žáci se učí přistupovat k problémům systematicky a kreativně.


Kompetence komunikativní:
V rámci diskusí a týmových aktivit žáci rozvíjejí schopnost jasně a účinně komunikovat, argumentovat a obhajovat své názory. Učí se také prezentovat své myšlenky ostatním a aktivně naslouchat.


Kompetence sociální a personální:
Spolupráce v týmu při řešení úkolů a simulací podporuje rozvoj sociálních dovedností, schopnosti pracovat s ostatními, respektovat různé názory a zodpovědně se podílet na společné práci.


Kompetence občanské:
Žáci se seznamují s právními a morálními aspekty hospodářské kriminality, což podporuje rozvoj jejich odpovědnosti jako občanů a jejich schopnosti aktivně se podílet na prevenci a řešení těchto problémů ve společnosti.


Kompetence pracovní:
Při simulacích a praktických cvičeních žáci rozvíjejí pracovní návyky, dovednosti a disciplínu potřebnou pro plnění úkolů spojených s kontrolou a prevencí hospodářské kriminality.

 

RVP:

Občan ve státě:

uvede okruhy problémů, s nimiž se může občan obracet na jednotlivé státní instituce, zvládá komunikaci ve styku s úřady, uvede příklady projevů korupce, analyzuje její příčiny a domýšlí její možné důsledky

Testy:

Testy tohoto typu neslouží pouze k měření znalostí, ale mají i širší vzdělávací funkci. Umožňují žákům zopakovat látku, prohloubit pochopení klíčových témat a případně odhalit oblasti, které vyžadují další pozornost.

S přáním úspěšného a inspirativního vyučování, Občankáři
Pokud Vám naše činnost dává smysl, prosím podpořte nás:
https://www.obcankari.cz/podporte-nas

Spolupráce s Americkou ambasádou
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky