ODOLNÉ MĚSTO

Anotace
Skupinová aktivita je inspirovaná přednáškou Martina Nodla (https://www.youtube.com/watch?v=EKMWBILTTeY), který z perspektivy historické antropologie vysvětluje, jak se městská společnost vyrovnávala s různými dobovými výzvami, krizemi a katastrofami. Cílem aktivity je ukázat, že starosti našich předků a ty naše současné se nijak zásadně neliší, měla by vést k vnímavosti vůči obecnímu prostoru a způsobu, jímž je spravován včetně přijetí vlastní spoluzodpovědnosti. Lekce byla pilotována v době voleb do krajských zastupitelstev a lze se od ní odpíchnout při vysvětlování rozdílu mezi státní správou a samosprávou nebo úřednictvem a volenými zástupci a přemýšlet, kdo, co a proč platí či neplatí a kdo za co může.

 

Cíle hodiny:

Pochopení rozdílu mezi státní správou a samosprávou:
Žáci porozumí tomu, jak se liší státní správa (zastoupená úředníky jmenovanými státem) a samospráva (zastoupená volenými zástupci v obcích a krajích) a jaký je jejich vliv na život v obcích a městech.

Schopnost reflektovat historické a současné problémy městské správy:
Žáci pochopí, že problémy a výzvy, kterým čelili naši předci v 15. století (krize, epidemie, katastrofy), jsou podobné těm, kterým čelíme dnes (ekonomické krize, pandemie, přírodní katastrofy). Budou schopni najít paralely mezi minulostí a současností.

Propojení historických a současných témat:
Žáci pochopí historickou kontinuitu v městské správě a uvědomí si, jak problémy obcí a měst v minulosti formovaly současnou podobu jejich obcí. Získají schopnost přemýšlet o dlouhodobých dopadech rozhodnutí v místní správě.

Aktivita přispěje k propojení učiva s každodenním životem žáků – budou moci využít své vlastní zkušenosti z obcí a měst, ve kterých žijí, a navrhnout reálné a praktické změny.

Závěrečné cíle:
Žáci získají hlubší povědomí o historii a současné podobě správy měst a obcí.
Naučí se, jak mohou sami přispět k rozvoji své obce, a podpoří jejich aktivní občanství.

 

Filosofický ústav Akademie věd ČR:

Cílem přípravy balíčků metodických listů je usnadnit pedagogům občanské výchovy a základů společenských věd zařazování témat, která napomohou kultivaci veřejné debaty, rozvoji kritického myšlení, mediální gramotnosti a demokratické kultury u studentů středních škol. V současné době, kdy je mediální krajina zaplavena infor macemi různé kvality a důvěryhodnosti, je na učitele kladen stále větší tlak, aby byli schopni své žáky vybavit schopnostmi odhalovat manipulaci a lež. Metodické listy, připravené na podkladě přednášek odborníků FLÚ AV ČR, jsou vhodným nástrojem, jak podpořit učitele v jejich snaze komunikovat se studenty nová a aktuální témata a přispívat tak k rozvoji společenské odolnosti.

 

 

Spolupráce s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky