Zákon o oznamovatelích aneb Whistleblowing (Balíček Korupce)

Lekce se zaměřuje na zákon o oznamovatelích, který nově máme. Pracuje se starší kauzou nevhodného zacházení s klienty v domově důchodců v ostravské Slunečnici. Cílem lekce je ukázat nástroje, které nově máme v případě, že se domníváme, že se na pracovišti děje něco nezákonného. Lekce vychází z přednášky Mgr. Šárky Zvěřiny Trunkátové, předsedkyně Oživení, viz níže, kde se také dozvíte i případné nedostatky nového zákona.
Lekce rozšiřuje starší lekci o oznamovatelích: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-v-kuzi-oznamovatele-lekce-od-oziveni

Proč lekci učit? Je důležité nezapomínat, že:

 

 

Samostudium:

Šárka Zvěřina Trunkátová: Whisteblowing: Od potírání korupce k otevřenému pracovišti

https://www.youtube.com/watch?v=pED9rCFDi1I
Co je a není whistleblowing a jaké kolem něho panují hlavní mýty? Jaké benefity přináší? Jak vypadá ochrana lidí, kteří oznámí podle českého zákona (evropské směrnice)? Příklady, kam se obrátit a jinak pomoci oznamovateli?
Mgr. Šárka Zvěřina Trunkátová, předsedkyně Oživení, vystudovala Politologii na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Tématu whistleblowingu se odborně věnuje od roku 2018. Jako členka pracovních komisí a Rady vlády pro koordinaci boje proti korupci se účastnila schvalovacího procesu přijatého zákona. Spoluzaložila Whistleblowing centrum, které má za cíl poskytovat praktickou a komplexní pomoc oznamovatelům a je spoluautorkou publikace pro Ministerstvo spravedlnosti "Ochrana Oznamovatelů". “Projekt je podpořený grantem Velvyslanectví USA v Praze.”

Klíčová slova:

Oznámení, oznamovatel, whistleblowing

Klíčové kompetence:

Právní povědomí a etické myšlení:
• Schopnost porozumět a interpretovat právní předpisy týkající se oznamování nezákonných činností.
Komunikační dovednosti:
• Využití dostupných komunikačních kanálů pro podávání oznámení a komunikace s odpovědnými orgány.
Kritické myšlení a řešení problémů:
• Schopnost analyzovat konkrétní případy a identifikovat (případné) porušení zákona či etických norem.
• Vypracování strategie a postupů při oznamování problémů a hledání řešení.
Praktické dovednosti:
• Vyplňování zabezpečených formulářů a orientace v postupech při podávání oznámení.
Sociální a občanské kompetence:
• Povzbuzování občanské angažovanosti a odpovědnosti za společenské dění.
• Podpora aktivní účasti na ochraně práv a důstojnosti jednotlivců.

RVP:

Občan ve státě:

uvede okruhy problémů, s nimiž se může občan obracet na jednotlivé státní instituce, zvládá komunikaci ve styku s úřady, uvede příklady projevů korupce, analyzuje její příčiny a domýšlí její možné důsledky

Testy:

Testy tohoto typu neslouží pouze k měření znalostí, ale mají i širší vzdělávací funkci. Umožňují žákům zopakovat látku, prohloubit pochopení klíčových témat a případně odhalit oblasti, které vyžadují další pozornost.

S přáním úspěšného a inspirativního vyučování, Občankáři
Pokud Vám naše činnost dává smysl, prosím podpořte nás:
https://www.obcankari.cz/podporte-nas

Projekt je podpořený grantem Velvyslanectví USA v Praze.

 

YouTube video: 
Šárka Zvěřina Trunkátová: Whisteblowing: Od potírání korupce k otevřenému pracovišti
Šárka Zvěřina Trunkátová: Whisteblowing: Od potírání korupce k otevřenému pracovišti
PřílohaVelikost
Soubor oznamovatel_-_test_.docx1.56 MB
Soubor oznamovatel_-_odpovedi_.docx1.56 MB
Spolupráce s Americkou ambasádou
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky