Lekce se zaměřuje na zákon o oznamovatelích, který nově máme. Pracuje se starší kauzou nevhodného zacházení s klienty v domově důchodců v ostravské Slunečnici. Cílem lekce je ukázat nástroje, které nově máme v případě, že se domníváme, že se na pracovišti děje něco nezákonného. Lekce vychází z přednášky Mgr. Šárky Zvěřiny Trunkátové, předsedkyně Oživení, viz níže, kde se také dozvíte i případné nedostatky nového zákona.
Lekce rozšiřuje starší lekci o oznamovatelích: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-v-kuzi-oznamovatele-lekce-od-oziveni
Proč lekci učit? Je důležité nezapomínat, že:
Samostudium:
Šárka Zvěřina Trunkátová: Whisteblowing: Od potírání korupce k otevřenému pracovišti
https://www.youtube.com/watch?v=pED9rCFDi1I
Co je a není whistleblowing a jaké kolem něho panují hlavní mýty? Jaké benefity přináší? Jak vypadá ochrana lidí, kteří oznámí podle českého zákona (evropské směrnice)? Příklady, kam se obrátit a jinak pomoci oznamovateli?
Mgr. Šárka Zvěřina Trunkátová, předsedkyně Oživení, vystudovala Politologii na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Tématu whistleblowingu se odborně věnuje od roku 2018. Jako členka pracovních komisí a Rady vlády pro koordinaci boje proti korupci se účastnila schvalovacího procesu přijatého zákona. Spoluzaložila Whistleblowing centrum, které má za cíl poskytovat praktickou a komplexní pomoc oznamovatelům a je spoluautorkou publikace pro Ministerstvo spravedlnosti "Ochrana Oznamovatelů". “Projekt je podpořený grantem Velvyslanectví USA v Praze.”
Klíčová slova:
Oznámení, oznamovatel, whistleblowing
Klíčové kompetence:
Právní povědomí a etické myšlení:
• Schopnost porozumět a interpretovat právní předpisy týkající se oznamování nezákonných činností.
Komunikační dovednosti:
• Využití dostupných komunikačních kanálů pro podávání oznámení a komunikace s odpovědnými orgány.
Kritické myšlení a řešení problémů:
• Schopnost analyzovat konkrétní případy a identifikovat (případné) porušení zákona či etických norem.
• Vypracování strategie a postupů při oznamování problémů a hledání řešení.
Praktické dovednosti:
• Vyplňování zabezpečených formulářů a orientace v postupech při podávání oznámení.
Sociální a občanské kompetence:
• Povzbuzování občanské angažovanosti a odpovědnosti za společenské dění.
• Podpora aktivní účasti na ochraně práv a důstojnosti jednotlivců.
RVP:
Občan ve státě:
uvede okruhy problémů, s nimiž se může občan obracet na jednotlivé státní instituce, zvládá komunikaci ve styku s úřady, uvede příklady projevů korupce, analyzuje její příčiny a domýšlí její možné důsledky
Testy:
Testy tohoto typu neslouží pouze k měření znalostí, ale mají i širší vzdělávací funkci. Umožňují žákům zopakovat látku, prohloubit pochopení klíčových témat a případně odhalit oblasti, které vyžadují další pozornost.
S přáním úspěšného a inspirativního vyučování, Občankáři
Pokud Vám naše činnost dává smysl, prosím podpořte nás:
https://www.obcankari.cz/podporte-nas
Projekt je podpořený grantem Velvyslanectví USA v Praze.
Příloha | Velikost |
---|---|
Pracovní list - Zákon o oznamovatelích | 385.84 KB |
Metodika - Oznamovatel | 608.22 KB |
PPT - Zákon o oznamovatelích (vychází i z přednášky) | 10.23 MB |
Příloha | Velikost |
---|---|
oznamovatel_-_test_.docx | 1.56 MB |
oznamovatel_-_odpovedi_.docx | 1.56 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.