PRAGMATISMUS

Metodika Moniky Stehlíkové: Aktivitu lze realizovat v předmětech: filosofie, etika, psychologie, sociologie, dějiny literatury.
Aktivita velmi stručně představuje pragmatismus jako myšlenkový směr a prostřednictvím zamyšlení nad dvěma literárními texty (mikropovídka Istvána Örkényho a apokryf Karla Čapka) se soustřeďuje na absolutní a relativní pravdu jako filosofickou kategorii.

Anotace:
Aktivitu lze realizovat v předmětech: filosofie, etika, psychologie, sociologie, dějiny literatury.
Aktivita velmi stručně představuje pragmatismus jako myšlenkový směr a prostřednictvím zamyšlení nad dvěma literárními texty (mikropovídka Istvána Örkényho a apokryf Karla Čapka) se soustřeďuje na absolutní a relativní pravdu jako filosofickou kategorii. Žáci se zamyslí také nad vlastní zkušeností s vnímáním a definováním „pravdy“ a uvědomí si, že jde o komplikovanou a relativní kategorii velmi často závislou na úhlu pohledu. Aktivita se nezabývá laickým výkladem slova pragmatismus ve smyslu účelové přizpůsobivosti.


Klíčová slova:

Pragmatismus, pravda absolutní a relativní, užitečnost, pravda vs. víra, Karel Čapek

Doporučený věk:

14+, ideálně 3. – 4. ročník SŠ

Délka:

1 – 3 vyučovací hodiny včetně práce doma, celou aktivitu je možné zadat jako domácí práci

 

PřílohaVelikost
PDF icon Pragmatismus - metodika729.87 KB
PDF icon Pragmatismus PL 1607.16 KB
PDF icon Pragmatismus PL 2835.5 KB
PDF icon Pragmatismus PL 3803.27 KB
cc by-nc-sa

Komentáře

bezva

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky