Filosof jazyka a filosof života a jejich pojetí normy

Anotace:

Lekce se zaměřuje na srovnání dvou významných filosofických přístupů k otázkám pravidel, morálních norem a jejich proměn v čase – Bergsonova dynamického pojetí morálky a Wittgensteinovy filosofie jazykových her. V kontextu aktuální debaty o manželství se žáci seznámí s tím, jakým způsobem se pravidla a normy formují a mění v průběhu času, a proč je důležité chápat jazyk i morální normy jako živé a vyvíjející se. Lekce propojuje otázky filosofie, sociologie a současné společenské debaty o manželství pro všechny. Lekce vychází z přednášky Dr. Pavla Arazima. 

Klíčová slova:

Manželství, morálka, jazykové hry, otevřená a uzavřená morálka, dynamika pravidel, Wittgenstein, Bergson.

Cíle:

- Pochopit Bergsonovo pojetí uzavřené a otevřené morálky a jeho vztah k měnícím se pravidlům a normám.
- Seznámit se s Wittgensteinovým konceptem jazykových her a jeho aplikací na definici manželství.
- Rozvíjet schopnost kritického myšlení a diskuze nad proměnou společenských hodnot a jejich vlivem na současné otázky, jako je manželství.

Samostudium pro učitele:

Dr. Pavel Arazim
https://www.youtube.com/watch?v=5Ug_SqMiK8k
Manželství bylo vždy míněno jenom jako svazek jednoho muže a jedné ženy! Přehlížená dynamika pravidel v rámci veřejné debaty
Jak nás může nějaké pravidlo, morální norma nebo zákon zavazovat k nějakému jednání, např. k placení daní, nebo nás naopak odvádět od krádeže a dalších přečinů? Na základě úvah L. Wittgensteina a H.Bergsona, který historicky ovlivnil podobu Všeobecné deklarace lidských práv, si přiblížíme některé filosofické otázky, které se k pravidlům váží. U živých témat, jako je manželství pro všechny, se pak zamyslíme nad tím, nakolik se pravidla v čase mění a nakolik musejí zůstávat stále stejná.

 

Filosofický ústav Akademie věd ČR:

Cílem přípravy balíčků metodických listů je usnadnit pedagogům občanské výchovy a základů společenských věd zařazování témat, která napomohou kultivaci veřejné debaty, rozvoji kritického myšlení, mediální gramotnosti a demokratické kultury u studentů středních škol. V současné době, kdy je mediální krajina zaplavena infor macemi různé kvality a důvěryhodnosti, je na učitele kladen stále větší tlak, aby byli schopni své žáky vybavit schopnostmi odhalovat manipulaci a lež. Metodické listy, připravené na podkladě přednášek odborníků FLÚ AV ČR, jsou vhodným nástrojem, jak podpořit učitele v jejich snaze komunikovat se studenty nová a aktuální témata a přispívat tak k rozvoji společenské odolnosti.

 

zdroj obrázku: https://www.reddit.com/r/philosophy/comments/ox47lw/laughter_is_vital_fo...

YouTube video: 
Dr. Pavel Arazim: Manželství bylo vždy míněno jenom jako svazek jednoho muže a jedné ženy! Přehlížená dynamika pravidel
Dr. Pavel Arazim: Manželství bylo vždy míněno jenom jako svazek jednoho muže a jedné ženy! Přehlížená dynamika pravidel
Spolupráce s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR
cc by-nc-nd

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky