Anotace:
Lekce se zaměřuje na srovnání dvou významných filosofických přístupů k otázkám pravidel, morálních norem a jejich proměn v čase – Bergsonova dynamického pojetí morálky a Wittgensteinovy filosofie jazykových her. V kontextu aktuální debaty o manželství se žáci seznámí s tím, jakým způsobem se pravidla a normy formují a mění v průběhu času, a proč je důležité chápat jazyk i morální normy jako živé a vyvíjející se. Lekce propojuje otázky filosofie, sociologie a současné společenské debaty o manželství pro všechny. Lekce vychází z přednášky Dr. Pavla Arazima.
Klíčová slova:
Manželství, morálka, jazykové hry, otevřená a uzavřená morálka, dynamika pravidel, Wittgenstein, Bergson.
Cíle:
- Pochopit Bergsonovo pojetí uzavřené a otevřené morálky a jeho vztah k měnícím se pravidlům a normám.
- Seznámit se s Wittgensteinovým konceptem jazykových her a jeho aplikací na definici manželství.
- Rozvíjet schopnost kritického myšlení a diskuze nad proměnou společenských hodnot a jejich vlivem na současné otázky, jako je manželství.
Samostudium pro učitele:
Dr. Pavel Arazim
https://www.youtube.com/watch?v=5Ug_SqMiK8k
Manželství bylo vždy míněno jenom jako svazek jednoho muže a jedné ženy! Přehlížená dynamika pravidel v rámci veřejné debaty
Jak nás může nějaké pravidlo, morální norma nebo zákon zavazovat k nějakému jednání, např. k placení daní, nebo nás naopak odvádět od krádeže a dalších přečinů? Na základě úvah L. Wittgensteina a H.Bergsona, který historicky ovlivnil podobu Všeobecné deklarace lidských práv, si přiblížíme některé filosofické otázky, které se k pravidlům váží. U živých témat, jako je manželství pro všechny, se pak zamyslíme nad tím, nakolik se pravidla v čase mění a nakolik musejí zůstávat stále stejná.
Filosofický ústav Akademie věd ČR:
Cílem přípravy balíčků metodických listů je usnadnit pedagogům občanské výchovy a základů společenských věd zařazování témat, která napomohou kultivaci veřejné debaty, rozvoji kritického myšlení, mediální gramotnosti a demokratické kultury u studentů středních škol. V současné době, kdy je mediální krajina zaplavena infor macemi různé kvality a důvěryhodnosti, je na učitele kladen stále větší tlak, aby byli schopni své žáky vybavit schopnostmi odhalovat manipulaci a lež. Metodické listy, připravené na podkladě přednášek odborníků FLÚ AV ČR, jsou vhodným nástrojem, jak podpořit učitele v jejich snaze komunikovat se studenty nová a aktuální témata a přispívat tak k rozvoji společenské odolnosti.
zdroj obrázku: https://www.reddit.com/r/philosophy/comments/ox47lw/laughter_is_vital_fo...
Příloha | Velikost |
---|---|
Jak na lekci (Filosof jazyka a filosof života) | 317.21 KB |
Pracovní list - Filosof jazyka a filosof života | 302.54 KB |
Pracovní list - Kázání na hoře | 270.84 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.