Zabijte dvě mouchy jednou ranou - efektivní učení a kritické zkoumání zdrojů v jednom.
V příloze naleznete dva wordovské dokumenty. Na jednom je třináct zásad efektivního učení, které jsem okopírovala ze skript Michala Svobody Metody efektivního učení z pohledu psychologie učení ( viz příloha). Nakopírujte je a rozstříhejte tak, aby každý žák dostal jednu zásadu. Úkolem žáka je přečíst si svou zásadu, na základě informací z ní vyplnit příslušný řádek v tabulce ( viz druhý dokument v příloze) a doplnit zbývající na základě informací od spolužáků. Přitom platí, že si žáci informace nedávají vzájemně přečíst, ale musí si je pouze interpretovat ústně.
Pokud máte tu možnost, rozdělte třídu na dvě poloviny. Ideálně druhou pošlete do vedlejší třídy, aby se nerušili. Pozorujte, jak pracují. Někdy se velmi rychle posadí do kruhu a efektivně jeden říká informaci najednou celé třídě. Někdy zůstane u práce ve dvojicích. Často je to právě ta polovina třídy, která je ve vedlejší třídě bez dozoru učitele, která spolupracuje efektivněji a tabulku vyplní dříve.
Na závěr se pobavte právě o této spolupráci: Jak se stalo, že třída začala pracovat jako celek? Napadlo někoho ve třídě, kde zůstalo u párové spolupráce, že by se dalo pracovat jinak a efektivněji?
Pak přejděte k tabulce a ptejte se na poslední sloupec: Překvapila vás nějaká informace? Která? Je něco, s čím nesouhlasíte? Co to je? Proč?
A tečka na závěr, třešínka na dortu: odtajněte, že celohodinová práce vašich žáků byl v podstatě podfuk, protože zásady citované Michalem Svobodou ve skriptu pochází z málo věrohodného zdroje - Herbie Brennan, kterého cituje pan Svoboda, je autorem především scifi a fantasy románů ( viz link níže). Takže "vědci dokázali" je třeba brát s velkou rezervou.
Tuto aktivitu dělám v rámci jedné vyučovací hodiny, ale je to tak tak.
Příjemnou zábavu!
Příloha | Velikost |
---|---|
zasady_efektivniho_uceni-tabulka.docx | 11.25 KB |
efektivni_uceni_zasady.docx | 16.9 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.
Komentáře
-
-