Proč máme ústavy a co všechno ovlivňují (Ústavní právo)

Anotace:

Lekce vznikla na základě přednášky ústavního právníka Jana Kysely (viz níže).
V této lekci se podíváme na to, k čemu ústava vlastně slouží a proč je pro stát důležitá. Nejde jen o nudný dokument – ústava je základní plán hry, podle kterého funguje vláda, parlament nebo prezident. Říká, kdo co smí a nesmí, ale hlavně nastavuje pravidla, která mají chránit svobodu a spravedlnost.
Zjistíme také, že ústava není jen popis reality, ale hlavně plán, jak by měla fungovat spravedlivá společnost. Může tak pomáhat napravovat chyby a předcházet tomu, aby se moc dostala do rukou jednoho člověka nebo skupiny.
Na příkladu Německa a jeho vývoje ústavnosti si ukážeme, jak důležité je poučit se z minulosti.
Na lekci navazuje lekce: Ta naše Ústava česká

Cíle:

- Žáci porozumí základnímu účelu ústavy.
- Uvědomí si, že ústava není jen dokument, ale nástroj ochrany demokracie.
- Pochopí, že ústava vzniká v konkrétním historickém kontextu.

Samostudium pro učitele:
Jan Kysela: Ústava České republiky: vznik, vývoj, problémy
Přednáška: https://www.youtube.com/watch?v=TEGGPmmhcGM

K čemu a komu vlastně slouží ústavy? Jak vznikala ta česká? Jaký vliv na ni měl Václav Havel? Osvědčila se naše ústava? Jaká má silná a slabá místa?  Jan Kysela je profesorem ústavního práva a státovědy. Na pražské právnické fakultě vede katedru politologie a sociologie, působí také jako tajemník ústavní komise Senátu a od loňského roku i jako poradce prezidenta republiky. Napsal knihy o dvoukomorových parlamentech, právu na odpor, zákonodárné delegaci, dělbě moci a o ústavní teorii jako oboru (zdroj: https://www.vaclavhavel.cz/cs/index/kalendar/2495/svobodna-akademie-jan-kysela ).

Zestručněný výtah z přednášky naleznete v příloze, obsahuje i časový rozpis.

Klíčová slova:

Ústava, ústavní právník, ústavní právo

 

Klíčové kompetence:

  • Kompetence k učení

→ Žáci porozumí základnímu principu ústavy a jejímu významu ve společnosti. Učí se pracovat s textem (výňatky z ústav) a vyvozovat závěry.

  • Kompetence k řešení problémů

→ V rámci případové studie a roleplay hledají žáci možná řešení – co má obsahovat dobrá ústava a proč.

  • Kompetence komunikativní

→ Diskuse, skupinová práce a prezentace výsledků podporují vyjadřování názorů a argumentaci.

  • Kompetence sociální a personální

→ Žáci spolupracují, respektují názor druhých, zapojují se do týmové práce.

  • Kompetence občanské

→ Uvědomují si význam ústavy pro fungování demokratické společnosti a vlastní odpovědnost jako občanů.


Doporučený věk:

13 +

 

YouTube video: 
Jan Kysela: Ústava České republiky: vznik, vývoj, problémy
Jan Kysela: Ústava České republiky: vznik, vývoj, problémy
Spolupráce s Pale Fire Capital
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky