Anotace:
Lekce vznikla na základě přednášky ústavního právníka Jana Kysely (viz níže).
V této lekci se podíváme na to, k čemu ústava vlastně slouží a proč je pro stát důležitá. Nejde jen o nudný dokument – ústava je základní plán hry, podle kterého funguje vláda, parlament nebo prezident. Říká, kdo co smí a nesmí, ale hlavně nastavuje pravidla, která mají chránit svobodu a spravedlnost.
Zjistíme také, že ústava není jen popis reality, ale hlavně plán, jak by měla fungovat spravedlivá společnost. Může tak pomáhat napravovat chyby a předcházet tomu, aby se moc dostala do rukou jednoho člověka nebo skupiny.
Na příkladu Německa a jeho vývoje ústavnosti si ukážeme, jak důležité je poučit se z minulosti.
Na lekci navazuje lekce: Ta naše Ústava česká
Cíle:
- Žáci porozumí základnímu účelu ústavy.
- Uvědomí si, že ústava není jen dokument, ale nástroj ochrany demokracie.
- Pochopí, že ústava vzniká v konkrétním historickém kontextu.
Samostudium pro učitele:
Jan Kysela: Ústava České republiky: vznik, vývoj, problémy
Přednáška: https://www.youtube.com/watch?v=TEGGPmmhcGM
K čemu a komu vlastně slouží ústavy? Jak vznikala ta česká? Jaký vliv na ni měl Václav Havel? Osvědčila se naše ústava? Jaká má silná a slabá místa? Jan Kysela je profesorem ústavního práva a státovědy. Na pražské právnické fakultě vede katedru politologie a sociologie, působí také jako tajemník ústavní komise Senátu a od loňského roku i jako poradce prezidenta republiky. Napsal knihy o dvoukomorových parlamentech, právu na odpor, zákonodárné delegaci, dělbě moci a o ústavní teorii jako oboru (zdroj: https://www.vaclavhavel.cz/cs/index/kalendar/2495/svobodna-akademie-jan-kysela ).
Zestručněný výtah z přednášky naleznete v příloze, obsahuje i časový rozpis.
Klíčová slova:
Ústava, ústavní právník, ústavní právo
Klíčové kompetence:
- Kompetence k učení
→ Žáci porozumí základnímu principu ústavy a jejímu významu ve společnosti. Učí se pracovat s textem (výňatky z ústav) a vyvozovat závěry.
- Kompetence k řešení problémů
→ V rámci případové studie a roleplay hledají žáci možná řešení – co má obsahovat dobrá ústava a proč.
- Kompetence komunikativní
→ Diskuse, skupinová práce a prezentace výsledků podporují vyjadřování názorů a argumentaci.
- Kompetence sociální a personální
→ Žáci spolupracují, respektují názor druhých, zapojují se do týmové práce.
- Kompetence občanské
→ Uvědomují si význam ústavy pro fungování demokratické společnosti a vlastní odpovědnost jako občanů.
Doporučený věk:
13 +
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 313.61 KB |
![]() | 309.3 KB |
![]() | 233.84 KB |
![]() | 203.6 KB |
![]() | 472.6 KB |
![]() | 6.55 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.