Ta naše Ústava česká

Anotace:

Lekce vznikla na základě přednášky ústavního právníka Jana Kysely (viz níže).

Lekce je určena žákům 8.–9. tříd a středních škol. Na základě přednášky profesora Jana Kysely a digitálního výukového nástroje „Digihavelsi žáci ujasní, k čemu slouží ústava, jak vznikla česká ústava a proč je důležité, aby byla dodržována. Pomocí skupinových úkolů a diskuze porozumí tomu, že ústava není jen text, ale i nástroj ochrany demokracie. Vysvětlí si také, proč pravidla sama o sobě nestačí, pokud neexistuje vůle je dodržovat. Lekci k ústavám obecně najdete ZDE.

Co je DigiHavel naleznete zde: https://odpovedneobcanstvi.cz/digihavel/

Cíle:

Žák vyhledá konkrétní informace v Ústavě ČR a přiřadí je ke správným institucím
(např. určí, která část Ústavy se věnuje prezidentovi, Senátu nebo soudům; co o nich říká článek X).


Žák vysvětlí, proč je důležité mít pravidla hry v politice, a uvede příklad z Ústavy ČR, který pomáhá zabránit zneužití moci
(např. proč máme dvě komory Parlamentu, co znamená dělba moci).


Žák rozpozná, že ústava není jen text, ale dohoda o fungování státu, a navrhne vlastní pravidlo, které by mělo být v ústavě nové země
(např. v PL Havel a Preambule: „Jaký článek by měla ústava obsahovat a proč“).

Samostudium pro učitele:
Jan Kysela: Ústava České republiky: vznik, vývoj, problémy
Přednáška: https://www.youtube.com/watch?v=TEGGPmmhcGM

K čemu a komu vlastně slouží ústavy? Jak vznikala ta česká? Jaký vliv na ni měl Václav Havel? Osvědčila se naše ústava? Jaká má silná a slabá místa?  Jan Kysela je profesorem ústavního práva a státovědy. Na pražské právnické fakultě vede katedru politologie a sociologie, působí také jako tajemník ústavní komise Senátu a od loňského roku i jako poradce prezidenta republiky. Napsal knihy o dvoukomorových parlamentech, právu na odpor, zákonodárné delegaci, dělbě moci a o ústavní teorii jako oboru (zdroj: https://www.vaclavhavel.cz/cs/index/kalendar/2495/svobodna-akademie-jan-kysela ).

Zestručněný výtah z přednášky naleznete v příloze, obsahuje i časový rozpis.

Klíčová slova:

Ústava ČR, Havel

Klíčové kompetence:

• Kompetence občanské – žák chápe základní principy demokracie, orientuje se v Ústavě ČR.
• Kompetence k učení – vyhledává informace v Ústavě, porovnává poznatky, shrnuje hlavní myšlenky.
• Kompetence k řešení problémů – uvažuje o fungování institucí státu, hledá argumenty pro změnu nebo zachování pravidel.
• Kompetence komunikativní – diskutuje o problémech veřejného života, formuluje své názory a naslouchá druhým.

 

YouTube video: 
Jan Kysela: Ústava České republiky: vznik, vývoj, problémy
Jan Kysela: Ústava České republiky: vznik, vývoj, problémy
Spolupráce s Pale Fire Capital
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky