Anotace:
Lekce vznikla na základě přednášky ústavního právníka Jana Kysely (viz níže).
Lekce je určena žákům 8.–9. tříd a středních škol. Na základě přednášky profesora Jana Kysely a digitálního výukového nástroje „Digihavel“ si žáci ujasní, k čemu slouží ústava, jak vznikla česká ústava a proč je důležité, aby byla dodržována. Pomocí skupinových úkolů a diskuze porozumí tomu, že ústava není jen text, ale i nástroj ochrany demokracie. Vysvětlí si také, proč pravidla sama o sobě nestačí, pokud neexistuje vůle je dodržovat. Lekci k ústavám obecně najdete ZDE.
Co je DigiHavel naleznete zde: https://odpovedneobcanstvi.cz/digihavel/
Cíle:
Žák vyhledá konkrétní informace v Ústavě ČR a přiřadí je ke správným institucím
(např. určí, která část Ústavy se věnuje prezidentovi, Senátu nebo soudům; co o nich říká článek X).
Žák vysvětlí, proč je důležité mít pravidla hry v politice, a uvede příklad z Ústavy ČR, který pomáhá zabránit zneužití moci
(např. proč máme dvě komory Parlamentu, co znamená dělba moci).
Žák rozpozná, že ústava není jen text, ale dohoda o fungování státu, a navrhne vlastní pravidlo, které by mělo být v ústavě nové země
(např. v PL Havel a Preambule: „Jaký článek by měla ústava obsahovat a proč“).
Samostudium pro učitele:
Jan Kysela: Ústava České republiky: vznik, vývoj, problémy
Přednáška: https://www.youtube.com/watch?v=TEGGPmmhcGM
K čemu a komu vlastně slouží ústavy? Jak vznikala ta česká? Jaký vliv na ni měl Václav Havel? Osvědčila se naše ústava? Jaká má silná a slabá místa? Jan Kysela je profesorem ústavního práva a státovědy. Na pražské právnické fakultě vede katedru politologie a sociologie, působí také jako tajemník ústavní komise Senátu a od loňského roku i jako poradce prezidenta republiky. Napsal knihy o dvoukomorových parlamentech, právu na odpor, zákonodárné delegaci, dělbě moci a o ústavní teorii jako oboru (zdroj: https://www.vaclavhavel.cz/cs/index/kalendar/2495/svobodna-akademie-jan-kysela ).
Zestručněný výtah z přednášky naleznete v příloze, obsahuje i časový rozpis.
Klíčová slova:
Ústava ČR, Havel
Klíčové kompetence:
• Kompetence občanské – žák chápe základní principy demokracie, orientuje se v Ústavě ČR.
• Kompetence k učení – vyhledává informace v Ústavě, porovnává poznatky, shrnuje hlavní myšlenky.
• Kompetence k řešení problémů – uvažuje o fungování institucí státu, hledá argumenty pro změnu nebo zachování pravidel.
• Kompetence komunikativní – diskutuje o problémech veřejného života, formuluje své názory a naslouchá druhým.
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 302.74 KB |
![]() | 428.33 KB |
![]() | 319.66 KB |
![]() | 6.59 MB |
![]() | 278.83 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.