Anotace:
Lekce zaměřená na pochopení mechanismů proruských vlivových operací, jejich zacílení na konkrétní skupiny obyvatel a na tvorbu návrhů pro obranu proti těmto hrozbám. Žáci se seznámí s ,,kuchařkou" vlivových operací a na jejím základě vytvoří návrhy, jak reagovat a chránit demokratické hodnoty v ČR.
Cíle:
- Porozumění problematice vlivových operací:
o Vysvětlit, jak fungují vlivové operace, jejich cíle a koho oslovují.
o Ukázat příklady dezinformačních technik, které využívají historické kontexty, apatii vůči válce a nedůvěru v Západ.
- Rozvoj kritického myšlení:
o Naučit žáci rozpoznávat manipulativní narativy.
o Vést je k analytickému pohledu na aktuální společenské dění a jeho historické souvislosti.
- Tvorba praktických návrhů:
o Žáci vytvoří návrhy na obranu proti hybridním hrozbám, které mohou zahrnovat školení, informační kampaně a spolupráci s komunitami.
- Zvýšení mediální gramotnosti:
o Posílit schopnost žáků analyzovat informace a rozpoznat spolehlivé zdroje.
Samostudium pro učitele:
1) Lekce vychází z přednášky:
Andrej Štuk: Státy a národy v současném informačním prostředí
https://youtu.be/gkqzCDeSw0s
Základní body povídání:
1. Současné informační prostředí. Jak jsme k němu dospěli, kde se momentálně ocitáme a co nás čeká?
2. Výherci a poražení. Národní státy, tradiční média vs. technologický giganti
3. Každý byznys dneška je technologický byznys
4. Odolnost společnosti v současném technologicko-informačním prostoru
5. Strategická komunikace NATO, Ruské Federace a Čínské lidové republiky
6. Jak začít komunikovat? Základní otázky pro úspěšnou strategickou komunikaci
Andrej Štuk
Již přes 20 let působí v různých úrovních marketingové komunikace. Je držitelem desítek ocenění za úspěšné kampaně. Vystudoval obor Bezpečnostní politika na CEVRO Institut se zaměřením na Strategickou komunikaci. Přes 15 let pracuje jako žurnalista v zemích zmítaných ozbrojenými konflikty, sociálnímí nebo environmentálními katastrofami (Afghánistán, Sýrie, Irák, Ukrajina, Pásmo Gazy atd.)
Za svoji práci několikrát vyhrál cenu Czech Press Photo v kategoriích video a interaktivní storytelling. Od ledna 2024 působí jako Senior Fellow v organizaci NATO Stratcom COE v lotyšské Rize, specializující se na analytiku vlivových informačních kampaní.
2) Poslechněte si podcast: Do nitra „továrny“ na propagandu řízené Kremlem:
https://podcasty.seznam.cz/podcast/5-59/do-nitra-tovarny-na-propagandu-rizene-kremlem-388814
Investigativní reportéři z několika evropských zemí se dostali k uniklým dokumentům zevnitř ruské propagandy, které popisují, jak tvůrci smyšlených zpráv a podvržených fotek či videí vstupují do internetového prostoru na Západě a snaží se ovlivnit tamní politiku. Co je a jak funguje Agentura pro sociální projektování? A na koho se zaměří příště?
3) Trollové a užiteční idioti. Estonský novinář demaskuje ruskou propagandu
Martin Laine skrze uniklé interní dokumenty ruské PR firmy pracující pro Kreml zjistil, jak tvůrci smyšlených zpráv a komentářů vstupují do internetového prostoru na Západě a snaží se ovlivňovat tamní politiku.
4) David Stulík: Ruské vlivové operace:
https://www.youtube.com/watch?v=xGR2J5YQagc
Klíčová slova:
Ruské vlivové operace, hybridní válka, agentura pro sociální projektování, NATO, Stratcom,
Klíčové kompetence:
Kompetence k učení:
o Žáci se naučí zpracovávat komplexní informace o hybridních hrozbách a analyzovat je ve vztahu k současným a historickým událostem.
Kompetence komunikativní:
o Žáci budou prezentovat své návrhy na obranu proti dezinformacím, diskutovat o svých myšlenkách a argumentovat své nápady.
Kompetence k řešení problémů:
o Žáci identifikují problém (dezinformace a vlivové operace) a navrhnou konkrétní opatření k jeho zmírnění nebo odstranění.
Kompetence sociální a občanské:
o Pochopení odpovědnosti vůči demokratickým hodnotám a společenské odolnosti vůči manipulacím.
Kompetence digitální:
o Žáci budou pracovat s různými zdroji informací a kriticky je budou zhodnocovat.
“Projekt je podpořený grantem Velvyslanectví USA v Praze.”
Příloha | Velikost |
---|---|
Infromační válka - metodika | 360.4 KB |
PL 1 - Agentura | 2.18 MB |
PL 2 - Stratcom | 249.58 KB |
Příloha | Velikost |
---|---|
test_a_odpovedi_.docx | 15.31 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.