Anotace:
Výuková lekce vás provede světem umělé inteligence, konkrétně velkých jazykových modelů, jako je ChatGPT. Společně se zamyslíme nad otázkami, které tyto technologie přinášejí: Má umělá inteligence vědomí? Může mít odpovědnost za své odpovědi? Jaké jsou její limity a nebezpečí? V rámci lekce si žáci osvojí základní znalosti o fungování jazykových modelů, zaměří se na kritické zhodnocení jejich výstupů a budou diskutovat etické a filozofické otázky spojené s jejich využitím.
Pomocí pracovního listu se účastníci naučí analyzovat jazykové výstupy AI a zaměřit se na rozdíl mezi lidským myšlením a generovanými odpověďmi. Diskuse o vztahu mezi svobodnou vůlí, empatií a strojovými odpověďmi pomáhá rozvíjet kritické myšlení i pochopení rychle se měnícího světa technologií.
A pozor, lekce pracuje s filmem Blade Runner.
Cíle:
- Uvědomit si rozdíly mezi fikcí a realitou v oblasti technologie a jejich dopad na společnost.
Samostudium pro učitele:
Dr. Juraj Hvorecký
https://www.youtube.com/watch?v=8pCoUyN8T_8
Co si filosof myslí o velkých jazykových modelech a proč by to mělo zajímat i další lidi
Velké jazykové modely (LLM) v posledním roce vyvolaly značný zájem z mnoha stran: novináři a datoví analytici se bojí o práci, umělci jsou znepokojeni ohrožením kreativní svobody, učitelé nevědí, jak hodnotit žáky. Pro filosofa jsou LLM také zdrojem pozdvižení: generují nové texty známých filosofů, bourají poznatky o podmínkách jazykových znalostí a vyvolávají existenciální obavy o osud lidství. V přednášce zhodnotíme, nakolik jsou tyto strachy opodstatněné. Bude nás zejména zajímat, zda jazykové modely jako ChatGPT nebo BingAI nějak mění pohled na filosofické otázky, které jsou tady s námi mnoho let.
Filosofický ústav Akademie věd ČR:
Cílem přípravy balíčků metodických listů je usnadnit pedagogům občanské výchovy a základů společenských věd zařazování témat, která napomohou kultivaci veřejné debaty, rozvoji kritického myšlení, mediální gramotnosti a demokratické kultury u studentů středních škol. V současné době, kdy je mediální krajina zaplavena infor macemi různé kvality a důvěryhodnosti, je na učitele kladen stále větší tlak, aby byli schopni své žáky vybavit schopnostmi odhalovat manipulaci a lež. Metodické listy, připravené na podkladě přednášek odborníků FLÚ AV ČR, jsou vhodným nástrojem, jak podpořit učitele v jejich snaze komunikovat se studenty nová a aktuální témata a přispívat tak k rozvoji společenské odolnosti.
zdroj obrázku: https://www.filmaffinity.com/en/film358476.html
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 6.57 MB |
![]() | 380.91 KB |
![]() | 573.64 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.