Letní škola Obcankařů 2023 fotky a evaluace

Letošní ročník se týkal výzev budoucnosti, ale s vědomím dědictví minulosti.

Den první se zabýval novými výzvami v rámci správy a samosprávy,  digitalizací a nutnoustí koukat se pod nohy nebo-li jak se starat o půdu, která je zdrojem obživy a ovlivňuje náš život v mnohém (inflace, oligarchizace a pod.) Souhrně jsme den nazvali Demokracie 2.0. od půdy k umělé inteligenci a zase zpět.

Druhý den se zabýval odobím krize… Nechtěli jsme plakat nad tím, jak těžkou dobou procházíme, ale spíše hledat způsoby, jak ji čelit jako dospělí (bavili jsme se o předsudečném násilí, konstruktu nepřítele, jak ekonomické vzdělání může přispět bohatší (nejen co se peněz týče, ale i smyslu) společnosti.

Zúčastnilo se 95 učitelů, z čehož nám 68 vyplnilo zpětnovazební dotazník, ve kterém hodnotili jednotlivé příspěvky. Nahrané přednášky již jsou na našem YT kanálu: https://www.youtube.com/channel/UCMaBJ6Ab4F0ozI2aywA4-jg

Příspěvky slouží i jako výchozí materiál pro tvrorbu lekcí do hodin.

Učitelé nám také poskytli zpětnou vazbu na první balíček: Být novinářem v...

Učitelé balíček hodnotí velmi kladně, hlavně množství různých materiálů, ze kterých mohou vybírat. Nebrání se ani propojení s jinými předměty.

Zde jedno obsáhlejší hodnocení:

Líbí se mi, že se lekce snaží obeznámit studenty s událostmi, které se dějí mimo Českou republiku. Myslím si, že je opravdu potřebné vysvětlovat věci v souvislostech. Co se týče první lekce, Slovensko, beru jako nezbytnost znát současné dění, konkrétně případ investigativního novináře Kuciaka, země, kterou jsme bývali součástí. Pokud se někde děje něco špatného, měli bychom žáky učit, aby k tomu nebyli lhostejní, ale zajímali se o události v jiných zemích, projevovali svůj názor a napomáhali ke zlepšení situace jiných lidí.
Velmi oceňuji, že některé lekce je možné provést i distanční formou (v covidu jako když nejdem, ale snad už to nebudeme potřebovat!) :D.
U lekce A1. Slovensko si umím představit, že bych ji využila i v českém jazyce, ale například v tandemu s dalším občankářem a třeba dějepisářem. V českém jazyce bychom mohli najít knihy, které o občanské angažovanosti vypráví (v různých dobách), vybrat z nich úryvky a poté je použít jako odstartování diskuze, společně s filmem.
Všechny lekce z tohoto balíčku jsou důležité, ale zaujala mě především lekce spojená s Radou ČT. Všechna témata pod touto hlavičkou si opět umím představit napříč několika předměty a věřím, že by v rámci nich vznikly velmi hodnotné diskuze.

 

Souhrnná hodnocení Letní školy:


Děkuji za vaši práci a těším se na další inspirativní setkání.


Děkuji Vám za skvělý průběh Letní školy občankařů!


Děkuji za opět skvělou organizaci a výborný výběr témat,čerpám z vašich letních škol i stránek inspiraci do výuky.



Děkuji za 2 podnětné dny, jsem pravidelná účastnice, maximum čerpám pro výuku. Moc si vážím vaší práce, laťku držíte stále vysoko. Užijte si krásné, pohodové léto.


Děkuji za organizaci LS. Témata byla zajímavá,  odrazela aktuální problémy současné společnosti. Pro příště doporučuji více hlídat čas vymezený pro jednotlivé vstupy. Dotazník posílám z jiné adresy, na školní adrese mi dotazník nešel otevřít.


Ďakujem za Vašu prácu , príjemné prostredie, ľudia, želám veľa, veľa energie.Snad viac dodržiavať časový harmonogram, kôli WC .

Moc děkuji za úžasné lekce a náměty do výuky, které budu doporučovat dále.  Také děkuji za skvělý servis.

Této letní školy jsem se zúčastnila poprvé a byla jsem nadšená. Velký přínos.maji pro mou práci hotové lekce, které představil pan Zelenka. Ovšem také ostatní témata byla výborným impulsem pro další diskuze s žáky a obohatily mě ve všeobecnému přehledu aktuálních témat. Mrzi mne, že jsem z rodinnych duvodu nemohla zustat na poslední 2 prednasky a lekce. Moc děkuji za skvělou přípravu celé akce včetně pohoštění.


Děkuji za velmi inspirativní dva dny. Vyborny zacatek prázdnin!
Chci především ocenit skvělý výběr témat a řečníků. První den byl náročnější na koncentraci. Střídání forem dnešního programu mi vyhovovalo lépe. Předem děkuji za pověšení všech prezentací.


Drobná chyba na kráse. Je třeba dodržovat přestávky v předepsané době, některé části byly velmi zajímavé, ale příliš dlouhé, proto otázky tak nebyl dostatečný prostor


Vaše letní škola mě vždy baví! Jsem rad že, po konci školního roku můžu pro jednou nasávat informace já!


Děkuji za příjemné a přínosné dva dny. Vaší práce si moc vážím.


Moc děkuji za milé a velmi vstřícné jednání a především za inspirativní přednášky. Abych vysvětlila svou účast na letní škole: Jsem učitelka s aprobací ZSV - TV, která momentálně působí na VŠ (kde při přípravě budoucích kantorů klade důraz na OSV) a která se snaží držet krok v oboru, aby se v budoucnu mohla vrátit učit na gympl.


Smekám před organizátory Letních škol, nejsem si jista, zda si všichni uvědomují množství práce, které to obnáší. Hlavně ale obdivuji jejich neutuchající nadšení a přeji do budoucna mnoho sil, výdrže a ještě mnoho takovýchto akcí.
Díky.
Velice děkuji za zajímavá témata a příjemně strávené dva dny. Z každého tématu si odnáším inspiraci pro práci v hodinách.


Moc děkuji za letošní témata LŠ. Určitě byla velmi aktuální a přínosná pro naši praxi. Jsem moc ráda, že jsem byla součástí této skupiny, v níž jsme nacházeli společné postoje a různorodá řešení situací, s kterými přicházíme do kontaktu stále častěji.


Před mnoha lety jsem psala práci na téma integrace ukrajinské menšiny do naší společnosti, aniž bych tušila, jak se situace vyvine a nyní je to aktuální. Jsem moc vděčná, že se alespoň část naší občanské společnosti o tuto problematiku zajímá a hledá adekvátní zdroje poznatků, z kterých lze čerpat. Někdy je složité se v té změti příspěvků vyznat, pro naše žáky to pak musí být ještě složitější.

Děkuji za zdroje a nápady. Děláte svou práci opravdu dobře.

Nejsem si jistá, zda je výše uvedený email správný, na Občankářích využívám tento: ivana.ponicanova@zsmnichovice.cz.

Přeji hezké léto!


Moc děkuji za milé 2 dny a věřím, že za rok se sejdeme opět a třeba i na více dnů :)


Velmi děkuji za lekci s Alešem Rodem, téma bylo výborně předneseno!


Káva byla dobrá a organizace také.
Věřím, že se za rok zase uvidíme.


Ráda bych poděkovala organizátorům celé akce. Mám jen ještě stručné postřehy k jednotlivým přednáškám. V pondělí, přednáška Podívej se pod nohy od Karolíny Menclové a "Jury" byla zajímavá, ale chyběla mi struktura. Myslím si, že je to téma, které bychom v rámci ZSV/OV rádi předávali studentům, i v souvislosti s tématy klimatické krize, která je teď i v rámci různých připravovaných lekcí velmi na vzestupu, ale v této přednášce pro mě bylo velmi složité chytnout, co je tedy to nejdůležitější, co by si měli žáci odnést. Chyběla mi jakási strukturovanost informací.
Přednáška Davida Grudla pro mě byla bohužel také trochu slabší, jelikož mi přišlo, že spoustu z nás, kteří jsme na jeho přednášce seděli, jsme byli již velmi dobře seznámení s AI jako takovou, a obsah jeho přednášky bychom ocenili před půl rokem. Opět bych více ocenila, kdyby se řečník více zaměřil na školství, jak v ní AI využít, jak s ní pracovat, abychom se nemuseli bát, že žáci z ní vše okopírují, ale vyloženě je učit v určitých typech úkolů s ní pracovat apod.
Druhá část pondělní přednášky pro mě byla mnohem zajímavější a tedy i přínosnější. Lekce od Oživení mě úplně dostali. Musím ocenit především preciznost a nápaditost, s jakou jsou připraveny. Jsem velice ráda, že jsem mohla tuto přednášku zhlédnout a vyslechnout, jelikož jsem o Oživení do té doby nevěděla.
Hynek Trojánek otevřel důležitou a podnětnou diskuzi. Takže za sebe hodnotím také velmi kladně.

Druhý den a úterní přednášky byly naprostý top! Co přednáška, to skvost.
Ačkoliv jsem se původně přihlásila především kvůli Tereze Matějčkové, na kterou jsem se šíleně těšila, její nepřítomnost nakonec vůbec nebyla pocítěna. Organizátorům se díky lekci o whistleblowingu podařilo velmi úspěšně program vynahradit. Za to děkuji (pouze taková poznámka: v některých diskuzích jsem měla pocit, že se hodně oddalujeme tématu a lehce to narušovalo proces lekce, v některých chvílích by mi vůbec nevadilo, kdyby moderátor lekce diskuzi více moderoval směrem k zadané otázce nebo tématu). Neskutečně zajímavým a přínosným příspěvkem byla přednáška Kláry Kalibové. Naprosto neskutečně mi to otevřelo obzory a mám chuť celé toto právní téma studovat tak další měsíc a oslovit všechny právníky, které znám, aby se tím začali zabývat! :D
Jelikož Klára Kalibová nastavila šíleně vysokou laťku, trochu jsem se obávala, že přednáška Aleše Roda mě už tolik nezaujme, ale díky jeho skvělým rétorickým schopnostem a nápaditosti se tak vůbec nestalo. Opět, ohromně zajímavé a přínosné. Martin Šmok a iWitness jistě v hodinách použiji.

Abych to shrnula. Přihlásit se na Letní školu občankářů beru jako jedno z nejlepších rozhodnutí, které jsem v rámci svého osobního vzdělávání učinila. Opravdu tleskám všem organizátorům i řečníkům. Odcházela jsem včera z poslední přednášky a následné diskuze a říkala jsem si, jak je to skvělé, že má člověk možnost potkat se s lidmi, kteří mu ukážou další možnosti cesty, jeho nastavení, přemýšlení. Takže závěrem, omlouvám se, že jsem se tolik rozepsala, ale chtěla jsem Vám dát zevrubnou zpětnou vazbu, jelikož si moc vážím celé Vaší práce a toho, že jsem mohla být součástí tohoto ročníku jako posluchač.

Takže ještě jednou díky, užijte si hezké prázdniny!


Letní školy jsem se zúčastnila poprvé a doufám, že to nebylo naposledy. Chci poděkovat za skvěle sestavený program - všichni přednášející dokázali zaujmout a přinesli neskutečné množství odborných poznatků a osobních náhledů na probíranou problematiku. Za sebe bych chtěla vyzdvihnout dva body programu - pondělní vystoupení pana Hynka Trojánka a úterní přednášku pana Aleše Roda (myslím si, že oba pánové dokázali nesmírně účinně argumentovat, hovořili nad rámec tématu, hledali souvislosti, úžasně reagovali na dotazy - byli prostě skvělí).

 

Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Cílem programu je dále inspirace k aktivnímu občanství a pomoc znevýhodněným skupinám. Program Active Citizens Fund vstoupil do České republiky v září roku 2019 s cílem podpořit neziskové organizace nehledě na jejich velikost a zkušenosti. V České republice jej spravuje konsorcium, které tvoří Nadace OSF, Výbor dobré vůle – Nadace Olgy Havlové a Skautský institut. Program je realizován v rámci Fondů EHP a Norska 2014–2021. Prostřednictvím Fondů EHP a Norska přispívají státy Island, Lichtenštejnsko a Norsko ke snižování ekonomických a sociálních rozdílů v Evropském hospodářském prostoru (EHP) a k posilování spolupráce s 15 evropskými státy. Důležitým posláním programu je také spolupráce mezi Českou republikou a dárcovskými státy. Jde o spolupráci mezi českými neziskovými organizacemi a organizacemi z Islandu, Lichtenštejnska a Norska.


S přáním úspěšného a inspirativního vyučování,
Pokud Vám naše činnost dává smysl, prosím podpořte nás:
https://www.obcankari.cz/podporte-nas

 

Obrázky: 
PřílohaVelikost
PDF icon obc_ls23_program_final.pdf153.83 KB

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky