Lekce vznikla ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd. Vychází z přednášky dr. Juraje Hvoreckého, Roboti a lidé: pomocníci nebo nepřátelé, kterou naleznete v odkazu.
Anotace: Dvě jednoduché aktivity, lze je použít i samostatně či jednotlivě. První pracuje s písní skupiny Olympic z roku 1984 Roboti už jdou, jejím smyslem je ukázat, že představy, očekávání a obavy ve vztahu k AI jsou po dlouhá léta víceméně stejné. V aktivitě Povolání se žákovi rozhodují, jaké klady a zápory by mělo angažmá umělých bytostí v té které profesi, ve vyšších ročnících středních škol pak lze navázat zmíněným videem.
Klíčová slova:
Roboti, umělá inteligence
Doporučený věk:
12 - 19
Délka:
1 – 2 vyučovací hodiny podle zvolené verze
Pomůcky:
PL 1 a 2, mobily a přístup na internet
Anotace přednášky:
dr. Juraj Hvorecký, Roboti a lidé: pomocníci nebo nepřátelé
Nástup robotiky v mnoha odvětvích průmyslu a služeb otevírá nové etické otázky. Pokud jsou roboti nasazeni v továrnách, s lidmi příliš neinteragují. To neznamená, že jejich využívání není problematické: možná berou lidem práci, možná je jejich ekologická stopa mnohem výraznější, než si připouštíme. Opravdové morální otázky vztahu lidí s autonomními stroji se začnou otevírat, až roboti vyjdou ve větších počtech mezi lidi a začnou se uplatňovat se službách. Je celkem jedno, zda to budou vojenští roboti s úkolem zajišťovat bezpečí, či možná přímo likvidovat nepřátelské útočníky, nebo naopak ošetřovatelští roboti v sociálních službách a zdravotnictví. V přednášce ukážeme, jaké druhy problémů se mohou v interakcích člověka s roboty vyskytnout a jak o nasazení robotů ve službách uvažovat, abychom neupadli do přílišné skepse o „nelidských stvůrách“, které zničí lidstvo, ani do neopatrného technooptimismu.
Příloha | Velikost |
---|---|
Metodika - Roboti jdou | 1.1 MB |
PL 1 - Roboti jdou | 531.31 KB |
PL 2 - Roboti jdou | 930.75 KB |
Odpovědi Chatu GPT na otázky | 756.56 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.