Manipulace veřejnými zakázkami aneb učme SPRÁVNÍ a TRESTNÍ PRÁVO na případových studiích (Balíček Korupce)

Anotace:

Lekce se zaměřuje na problematiku hospodářské kriminality, zejména na manipulaci s veřejnými zakázkami, a na důležitost porozumění kauzám, které jsou často rozebírány v médiích. Cílem je, aby žáci pochopili, jakým způsobem mohou nejen volení zastupitelé rozhodovat o veřejných financích (našich daních), ale i jakým způsobem dochází k hospodářské kriminalitě, což má negativní dopad na celou společnost. Lekce vychází také z projektů neziskových organizací, které se snaží nastavit zdravější prostředí pro (hospodářskou) soutěž, a tak zamezit korupci.

Odkaz na veřejné zakázky:

https://podo.fen.cz/?utm_source=Protext_ctk&utm_medium=PoDo&utm_campaign=PoDo&utm_term=7.12.2020

Lekce:

Cíle:
- Žáci budou schopni vysvětlit, co jsou veřejné finance, odkud pocházejí a na co se používají.
- Žáci porozumí procesu veřejných zakázek, nejen jak by měly správně probíhat, ale i jaké jsou nejčastější formy manipulace.
- Žáci si uvědomí důležitost transparentnosti ve veřejném sektoru a rizika spojená s korupčním jednáním.
- Žáci se seznámí s reálnými případy hospodářské kriminality a korupce z České republiky.
- Žáci budou schopni identifikovat korupční chování a pochopit jeho negativní dopady na společnost.

Klíčová slova:

Správní právo
Veřejné finance
Veřejné zakázky
Korupce
Manipulace
Hospodářská kriminalita
Transparentnost

Klíčové kompetence:

Kompetence k řešení problémů: Žáci se naučí analyzovat situace spojené s veřejnými zakázkami a identifikovat potenciální rizika korupčního chování.
Kompetence občanské: Žáci si osvojí dovednosti a postoje potřebné pro zodpovědné jednání v demokratické společnosti, včetně porozumění důležitosti transparentnosti a spravedlnosti ve veřejném sektoru.
Kompetence k učení: Žáci budou rozvíjet schopnost vyhledávat, třídit a analyzovat informace z různých zdrojů.

Doporučený věk:

13 +

Délka:

2–3 vyučovací hodiny (dle výběru materiálu)

Samostudium pro učitele:

Lekce vychází z přednášky a rozhovoru:

A. Index vnímání korupce - Petr Leyer (Transparency International)


https://www.youtube.com/watch?v=NX88vhjH8VI
ANOTACE: Korupce je, stejně jako každá nelegální činnost, objektivně neměřitelná. Přesto je mezinárodní srovnání korupčních aspektů užitečným nástrojem, jak odhalit nejen systémové problémy, ale i jak objevit nové trendy. Přednáška představí 2 nejvýznamnější globální výzkumy na poli korupce, Index vnímání korupce a Globální korupční barometr. Bude se věnovat metodě výzkumu, výsledkům a jejich implikacím pro Českou republiku.

Petr Leyer - Právník, bývalý ředitel a současný člen správní rady Transparency International. V TI působí od roku 2010 a zabývá se především problematikou veřejného zadávání a střetu zájmů.

 

B. Data o korupci viz PPT

Jak zabránit korupci? Digitalizace, transparentnost a poradenství s veřejnými zakázkami, radí vědci

https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/jak-zabranit-korupci-digitalizace-transparentnost-a-poradenstvi-s-verejnymi_2407272142_kma

Fenomén korupce zajímá nejen policii, ale i vědce. Jednou z nich je i socioložka Kristýna Bašná, která se svým týmem v uplynulých třech letech zkoumala různé formy uplácení a zneužívání postavení. „Češi chápou obálku jako korupční jednání a k tomu tolerantní nejsou. Ale když se dřívější výzkumy ptaly buď na protislužbu, nebo na dary, měkčí formy korupce, tak tam jsme tolerantní skoro nejvíce z celé Evropy,“ podotýká Bašná pro Český rozhlas Plus.

 

“Projekt je podpořený grantem Velvyslanectví USA v Praze.”

 

 

 

YouTube video: 
Petr Leyer (Transparency International)- Index vnímání korupce
Petr Leyer (Transparency International)- Index vnímání korupce
Spolupráce s Americkou ambasádou
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky