Anotace:
Lekce začíná otázkou, kterou položíme žákům: Co je veřejný zájem? Protože tím se dělí kmotrovství od odpovědného lobbingu, hranice mezi tím nevede podle pravítka, ale spousty oblastí se topí tzv. šedi. I o tomto bude lekce, kterou držíte v rukou. Často jsme ovládání pocity, nikoli fakty.
Pojďme se společně s žáky vydat na cestu, kde zjistíme, proč by Tonda Blaník mohl být více považován za kmotra (ten, který kupčí s vlivem) než za lobbistu.
Samostudium pro učitele:
Lobbing / Mgr. Jakub Černý
https://www.youtube.com/watch?v=5W38MIlyNFM
“My jsme dnes v situaci, kdy nemáme pravidla pro lobbing a to ani pro lobbisty ani pro příjemce lobbingu, tedy pro lobbované. Privilegovanější přístup mají ti, kteří mají lepší známosti, ti, kteří mají větší vliv, protože jsou velcí zaměstnavatelé, jsou to odváděči daní, nebo jsou prostě hlasitější, jsou víc vidět. A není to proto, že by to bylo jen “brácha na bráchu”. Je to prostě proto, že mají ten přístup historicky lepší, mají větší páky, aby se někam dostávali.”
Jakub Černý je analytik a lobbista v týmu Rekonstrukce státu. Studuje doktorát na Univerzitě Karlově, kde se odborně věnuje veřejné a vzdělávací politice a podílí se na vedení příslušných kurzů. Zkušenost s veřejnou správou získal kromě studia také při práci pro Ministerstvo vnitra, na oddělení projektového řízení, a školství, kde se podílí na implementaci a datovém základu nové národní vzdělávací strategie.
Lukáš Kraus: Rekonstrukce státu
https://www.youtube.com/watch?v=_o9tYQha-Sw
Korupce patří k neblahým jevům, které najdeme snad v každé zemi. I když ji zřejmě nikdy zcela nevymítíme, stojí za to usilovat o omezení prostoru pro jednání, při němž dochází k nezákonnému použití veřejné moci ve prospěch soukromého zájmu. Proto již od roku 2013 v rámci projektu Rekonstrukce státu prosazujeme opatření na podporu otevřeného a odpovědného vládnutí. Jaké protikorupční zákony se nám podařilo prosadit a k čemu jsou dobré? Jaká opatření nám ještě chybějí? A proč může mít lobbování i pozitivní konotaci? Na tyto otázky se pokusím odpovědět ve své prezentaci.
Lukáš Kraus, vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu a spolku Lobbio
Vystudovaný právník (magisterské a doktorské studium na PF UK) a politolog (FSV UK). Po praxi v advokátní kanceláři se začal orientovat na aktivní prosazování protikorupčních opatření, čemuž se nepřetržitě venuje posledních 8 let. Za sebou má např. prosazení zrušení nesystémových výjimek v zákonu o registru smluv, úpravy financování politických stran a kampaní či posílení práva na informace.
Klíčová slova:
Lobbing, podpora demokracie, politologie
RVP:
Občan ve státě:
uvede okruhy problémů, s nimiž se může občan obracet na jednotlivé státní instituce, zvládá komunikaci ve styku s úřady, uvede příklady projevů korupce, analyzuje její příčiny a domýšlí její možné důsledky
Testy:
Testy tohoto typu neslouží pouze k měření znalostí, ale mají i širší vzdělávací funkci. Umožňují žákům zopakovat látku, prohloubit pochopení klíčových témat a případně odhalit oblasti, které vyžadují další pozornost.
S přáním úspěšného a inspirativního vyučování, Občankáři
Pokud Vám naše činnost dává smysl, prosím podpořte nás:
https://www.obcankari.cz/podporte-nas
Projekt je podpořený grantem Velvyslanectví USA v Praze.
Příloha | Velikost |
---|---|
Metodika - Lobbista vs Kmotr | 344.16 KB |
Pracovní list: Lobbista vs Kmotr | 239.22 KB |
PPT Zákon o lobbování | 8.55 MB |
Příloha | Velikost |
---|---|
test_lobbista_x_kmotr.docx | 1.55 MB |
odpovedi_-_lobbista_vs_kmotr.docx | 1.56 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.