Lekce vznikla ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd. Vychází z přednášky dr. doc. Ritter, Člověk a technologie: nepřátelství, či symbióza?, kterou naleznete v odkazu
Umělá inteligence, environmentální krize, technologie, filosofie…Původně měla tato lekce vést pouze k zamyšlení nad výzvami, které přináší rozvoj moderních technologií. Pak jsem ale jela do Dublinu, kde jsem v MHD zjistila, že přemýšlím nad tím, jak design dublinské městské hromadné dopravy ovlivňuje mé vnímání samotného města. Nový způsob přemýšlení jsem si přenesla z přednášky Martina Rittera "Člověk a technologie: Nepřátelství, či symbióza?".
Podařilo se přenést detailní a náročný filosofický způsob uvažování o technologiích do formy, která zaujme i teenagery? Vyzkoušejte lekci o vlivu technologií na jedince a svět a zároveň filosofické cvičení se spoustou obrázků. Můžete si vybrat, jestli vás zaujme jako celek nebo jen její části.
Klíčová slova:
filosofie, technologie, environmentalismus, fenomenologie, postfenomenologie
Průřezová témata:
osobnostní a sociální výchova, environmentální výchova, výchova demokratického občana
Doporučený věk:
14+
Délka:
2-4 vyučovací hodiny
Pomůcky:
počítač, projektor, internet, pracovní listy
Anotace přednášky:
doc. Martin Ritter, Člověk a technologie: nepřátelství, či symbióza?
Jak úzká je svázanost člověka a techniky a lze si představit člověka bez techniky? Přednáška, kterou lze chápat jako úvod do současné filosofie techniky, načrtne tzv. post-fenomenologický směr, který se zaměřuje na zkoumání vztahů mezi jednotlivcem a technikou, a poté se obrátí k hrozbám, které dnes v souvislosti s technikou pociťujeme nejen jako jedinci, nýbrž jako celé lidstvo. Jde na jedné straně o hrozby spojované s umělou inteligencí, jejíž emancipace a možné nadvlády nad lidstvem se někteří obávají, na straně druhé o hrozby spojené s tím, že lidské technologie způsobují rozklad ekologického systému Země (nejčastěji spojovaný s tzv. klimatickou změnou). V kontextu těchto globálních témat se přednáška zaměří na pojem antropocénu, jenž označuje novou geologickou epochu, v níž se lidstvo stává geologickou silou zásadně přetvářející naši planetu.
Příloha | Velikost |
---|---|
Metodika | 1.14 MB |
Zelený Leviathan, hra | 726.15 KB |
Filosofie technologií, pracovní list nebo stanoviště | 1.17 MB |
Techno Human | 1.22 MB |
Techno sapiens | 586.22 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.