Hledáme učitele z Prahy, z jižních a ze severních Čech, kteří by byli ochotni pilotovat metodiku:
Vstupní informace
Program je vytvořen na základě existující metodiky Kreativní demokratická škola (www.kds.cpkp-zc.cz), která vznikla v rámci stejnojmenného projektu za finanční podpory z globálního grantu Zvyšování kvality ve vzdělávání v Plzeňském kraji z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Stávající metodiku posouvá intenzivním zapojením lektora do praktického vyučování a směřuje ji k využití právních nástrojů občanské participace na rozhodování, kdy žáci získávají povědomí o organizaci veřejné správy v ČR, dělení na samosprávu a státní správu, jejich kompetencích a principech fungování, to vše doplněno právním základem o principech správního práva a politického uspořádání místní a regionální správy.
Během realizace programu žáci sami identifikují jeden problém, který se jich nějakým způsobem občansky dotýká, a navrhnou postup či aktivitu, jejímž cílem bude zmírnění či vyřešení daného problému. Podněty budou vybírány a rozpracovávány samotnými žáky, půjde o témata, která se jich nějakým způsobem dotýkají, na kterých mají zájem a mohou je ovlivnit standardními nástroji zapojení občanů do politického nebo správního rozhodování. Řešení probíhá prostřednictvím projektového vyučování. Předpokládají se 2 projektové dny á 5 vyučovacích hodin v každé ze zapojených středních škol. Aktivita je směřována do hodin základů společenských věd 2. - 4.ročníků gymnázií nebo odborných středních škol.
Žáci se v procesu mj. seznamují s principy projektového řízení, posilují svůj vztah k místu, ve kterém žijí. Cílem žáků je detailně rozpracovat řešení vytipovaného problému a naučit se používat nástroje účasti občanů na rozhodování (přístup k informacím, petice, založení spolku a organizace místního referenda). Externí lektor ve spolupráci s pedagogy zapojených tříd bude během realizace programu plnit roli moderátora či poradce, hlavní aktivita bude vycházet přímo od žáků.
Cíle kurzu
• Žák identifikuje a pojmenuje problémové oblasti ve svém okolí a určí, kdo může/má problém řešit.
• Žák na konkrétním příkladě navrhne vhodné způsoby, jak řešení problému nastartovat, a určí, které osoby a instituce zapojit.
• Žák dokáže rozpoznat rozdíl mezi samosprávou a státní správou a rozumí principům jejich fungování.
•Žák je schopen samostatně využít jeden z nástrojů zapojení občana do rozhodování (žádost o informace, petice, založení spolku).
Předpokládané získané dovednosti
- vyjednávání uvnitř malé skupiny
- základy projektového plánování, identifikace problému, analýza dotčených subjektů a formálních dokumentů (koncepce, legislativa), stanovení cílů
- základní orientace v právním řádu, co do občanských práv
- právo na informace, právo petiční
- základní principy správního řízení
- základní principy práva na sdružování, náležitosti založení právnické osoby dle obč. zákoníku
- náležitosti místního referenda
- formální písemná komunikace s úřady/volenými zástupci
- jak plánovat kampaň a zapojit další lidi
Místo realizace
- Plzeňský, Jihočeský, Ústecký kraj a hl.m.Praha (celkem 4 zapojené střední školy)
- Praha/Plzeň – místo setkávání celostátní pracovní skupiny k tvorbě metodiky
Aktivity projektu
1. ustavení pracovní skupiny v rámci Občankáři.cz – Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd, z.s.
2. zpracování pracovních listů a prezentací pro kurzy
3. projektové dny – lektor s vybranou třídou v každé ze spolupracujících tříd pilotně ověřuje metodu, 2 projektové dny v každé ze zapojených tříd á 5 hodin (celkem 8x projektový den v rámci projektu ve 4 školách, 1 škola v každém kraji)
4. zpracování metodiky Škola aktivního občana (pracovní listy, prezentace, podrobný popis jednotlivých aktivit) – 2x setkání pracovní skupiny, cca 10 lidí, místo setkání v Praze/Plzni
5. publikace metodiky jako interaktivního manuálu na www.obcankari.cz a kds.cpkp-zc.cz
6. informační kampaň ke zpracované metodice – informace středním školám o možnostech využití metodiky
Práce je honorovaná.
V případě zájmu se ozvěte na email: tereza.vodickova@obcankari.cz
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.