Testy osobnosti a Forerův efekt

Při výuce na téma osobnost patří k oblíbeným zpestřením hodin nějaký osobnostní test. Zaujetí, se kterým žáci čtou, jací vlastně jsou, patří k věku dospívání a je otázkou, jestli jim tuto radost brát. Proto text Pavla Kasíka o Forerově efektu ( viz odkazy) potěší možná spíše nás. Autor článku se s námi navíc podělil o metodiku, kterou využívá při výuce Forerova efektu na vysoké škole FSV UK v předmětu Věda v médiích, i o výsledky experimentu, který provedl TECHNET. Moc děkujeme!  

Pavel Kasík a Forerův efekt:

  1. Studentům řeknu, že jsem použil metodu psychologa B. Forera k analýze jejich osobností.
  2. Rozdám každému obálku s jejich jménem a řeknu jim, aby ji zatím neotevírali a v ždáném případě ji nedávali z ruky, protože jde o soukromé a citlivé informace.
  3. Vysvětlím, že jsem jednotlivě prošel jejich Facebook a použil Forerův algoritmus k analýze toho, co lajkují, co sdílí, s kým se přátelí, abych vytvořil jejich osobnostní profil (v tuto chvíli někteří začínají docela blednout :-))
  4. Poprosím je, aby si nyní v soukromí přečetli osobnostní profil v obálce.
  5. Sleduji jejich tváře...
  6. "Všichni dočetli? Tak pokud vám to nebude vadit, měl bych několik otázek, abych mohl tuto Forerovu metodu lépe zhodnotit," řeknu a kladu sérii otázek ANO-NE, pokud odpovídají ANO, zvednou ruku.
    1. Máte pocit, že charakteristika odpovídá tomu, jací jste?
    2. Máte pocit, že jsou v profilu věci, které o vás vědí jen vaše rodina a přátelé?
    3. Máte pocit, že jsou v profilu i věci, které o vás neví ani vaši nejbližší?
    4. Je možné, že jste nedopatřením dostali profil někoho jiného?
    5. Myslíte, že by tento váš profil seděl stejně dobře i na náhodně vybraného člověka z této třídy?
  7. Výsledky přibližně zaznamenám v procentech na tabuli (do připravené tabulky).
  8. Poté se zeptám, jestl je tu někdo, kdo by svůj profil přečetl nahlas (pokud ne, přečtu já).
  9. Překvapení, šok a úleva, když studenti zjišťují, že všichni dostali stejný profil.
  10. Následuje diskuze:
  11. Proč si myslíte, že profil funguje?
  12. Které konkrétní fráze se vám líbily (a proč)?
  13. Čeho tento profil využívá (mám připravené dané odborné termíny, ale nechám studenty, aby to napřed popsali svými slovy).
  14. Kdo těchto metod využívá? (Prodavači, marketing, reklamy, politikové, jasnovidci, astrologové, homeopati...)
  15. Závěr: Ne všechny metody psychologického popisu osobnosti jsou podvod, to je dobré připomenout. Na vlastní kůži jste si ale vyzkoušeli, jak snadné je podlehnout podvodu či manipulaci, když máte pocit, že je něco na míru přímo pro vás.

 

 

 

 

Klíčová slova: Forerův efekt, typologie osobnosti, osobnost, Kasík, test

 

cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky

V našich lavicích sedí budoucí premiéři, ministři, zastupitelé, prezidentky, lékaři, lékařky... celá společnost.
V rámci občanky padají ty nejdůležitější a nejpodstatnější otázky.
Řešíme demokracii, politiku, právo, lidská práva, rasismus, xenofobii,...
Záběr občanky je tak velký, že v něm prostě všichni plavou!
Chybí metodiky, kvalitní vzdělávací materiály, spolupráce mezi učiteli...
...chybí protor pro nás, pro občankáře!
Rozhodli jsme se zvýšit prestiž ZSV.
Rozhodli jsme se, že vytvoříme Asociaci, zázemí pro všechny občankáře.
Musíme začít teď hned a pomoc si sami!